Sunday, August 2, 2009

اعتراف جهان نیوز: بازی خوردیم!

سایت جهان نیوز که به محافل کودتاچی نزدیک است، با انتشار خبری که تنها چند دقیقه در صفحه اول سایت ماند و سپس به سرعت حذف شد، ضمن اذعان به اینکه اعترافات دیروز اصلاح‌طلبان افکار عمومی را قانع نکرده، از «دفاع جانانه و بعضا تئاتر گونه برخی از متهمان از انقلاب و ارزشهای آن» به عنوان یکی از نشانه‌های بازی خوردن اعتراف گیران یاد کرد و خواستار ذکر جزئیات بیشتر شد تا افکار عمومی چنین اعترافاتی را جدی بگیرند.

متن نوشته‌ی جهان نیوز را بی‌هیچ کم و کاستی بخوانید:


دیروز اولین جلسه دادگاه علنی متهمان به اغتشاش در کشور برگزار شد و اظهارات و اعترافات ابطحی و عطریان فر بازتابهای گسترده ای در داخل و خارج از کشور به همراه داشته است .
به گزارش جهان ،اگرچه تلاش های گسترده ای پیش از این آغاز شده بود که از اهمیت اعترافات و وجاهت قانونی آن بکاهند اما اعترافات تکان دهنده و صریح ابطحی و عطریان فر دستپاچگی ها و اضطراب های فراوانی را برای یک طیف سیاسی به همراه داشت و سکوتی معنادار را در آنها پدید آورد.
بی تردید پخش اعترافات و اظهارات متهمان به جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی شفاف در جامعه مقوله ای در خور توجه و قابل تقدیر است اما در خصوص دادگاه دیروز چند ملاحظه جدی وجود دارد.


نکته اول ؛ این اعترافات پاسخ قانع کننده ای به سوالات افکار عمومی نبود به دلیل اینکه در ان هیچگونه اشاره ای به نقش افراد در انقلاب و براندازی نرم ان گونه که انتظار می رفت نشد . مردم انتظار داشتند اعتراف کنندگان به تاکتیک های براندازی در جلسه اشاره صریح و روشنی داشته باشند .البته این انتظار، انتظاری منطقی است. اخباری که یک ماه گذشته به وسیله نهادهای امنیتی منتشر و کیفر خواستی که در ابتدای دادگاه توسط دادستان قرائت شده بود این انتظار را پدید آورده بود که گوشه هایی از رفتار خارج از چارچوب انقلاب جریان اصلاح طلبان افشا شود.


این انتظار وجود دارد در جلسات بعدی دادگاه حلقه های اصلی جریان برانداز در جبهه اصلاحات با جزئیات و اسناد بیشتر افشا شود . طبیعی است حضور گروههای نفاق و جریانات وابسته به سازمانهای جاسوسی و امنیتی خارجی نمی تواند بعنوان مهره های اصلی کودتای مخملی معرفی شوند. بدون شک حضور ا ین گروه جریانات با اتصال به محافل افراطی دوم خرداد و اصلاح طلبان صورت گرفته است بنابراین انتظار این است تا مهره های اصلی شناسایی و به صورت کامل به مردم معرفی شوند.


نکته دوم ؛تجربه تاریخی برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی حاکی از این امر است که این افراد در اکثر موارد پس از اعتراف و آزادی از زندان همان روال سابق خود را ادامه می دهند و این اعترافات تاثیری در اطلاح رفتار پیشین آنها نداشته است. نمونه هایی چون عبدی، سحابی، جهان بنگلو از ذهن افکار عمومی پاک نشده است.لذا مردم انتظار دارند ضمامت لازم در تکرار رفتارهای گذشته از این متهمان اخد گردد تا در صورت تکرار برخورد موثر و جدی تر در پیش گرفته شود.


نکته سوم ؛از آنجایی که نسبت به سلامت زندان و دادگاه های کشور اطمینان کامل وجود دارد در نوع برخورد با متهمان این نگرانی وجود دارد که این افراد با هدف آزادی و رها شدن از زندان این اعترافات را بیان کرده اند.


دفاع جانانه و بعضا تئاتر گونه برخی از متهمان از انقلاب و ارزشهای آن تردیدهایی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است، به ویژه سابقه این افراد در چند سال اخیر در عرصه رسانه و اطلاع رسانی زیر سوال بردن همین ارزشها و مقدمان بوده است.


بدون شک حضور چند روزه در زندان نمی تواند چنین انقلاب ارزشی و فکری در این افراد ایجاد کند با توجه به اینکه هر دو این متهمان در یک دوره مشخص و در یک دادگاه اعترافات مشابهی را ارایه کرده اند .نمی توان پذیرفت که فضای دادگاه چنین تغییر شگرف را در این مدت کوتاه در آنها ایجاد کرده و بازگشت به خویشتن اتفاق افتاده است.


در صورتی که در دیگر جلسات دادگاه حلقه ای اصلی نفاق و جریان اصلی معرفی نشوند خدای نکرده این تلقی ایجاد می شود که تمام ادعاهای اخیر در خصوص کودتای مخملین و براندازی نرم توهم بوده و بعنوان ابزاری برای از میدان به در کردن یک رقیب سیاسی از صحنه طراحی شده است.

No comments:

Post a Comment