Saturday, August 1, 2009

مصاحبه دختر محمدعلی ابطحی با بی‌بی‌سی دهم مرداد ۸۸

مصاحبه دختر محمدعلی ابطحی با بی‌بی‌سی دهم مرداد ۸۸



اینا حرفای بابای من نیست!
آخه چرا اینهمه مردم را میپیچونید.
بس کنید دیگه خ.ر. خودتی.

ریشه ی مشروعیت ولی فقیه و حکومت او، خدا نیست. ترس و ناآگاهی ماست

به گفته ی بخش انتصابی نظام جمهوری اسلامی، ولی فقیه مشروعیتش را از خدا می گیرد. وظیفه ی مجلس خبرگان کشف ولی فقیه و معرفی آن به مردم است. مجلس خبرگان اما در سفر اکتشافی خود برای یافتن نماینده ی خدا از روحانیون ایرانی فراتر نمی رود. ظاهرا خدا از زمان تاسیس جمهوری اسلامی به این طرف تصمیم گرفته نماینده اش را از بین گروه کوچکی از روحانیون ایرانی انتخاب نماید تا برای کشف نماینده ی فوق الذکر، پیرمردان از رده خارج شده و خواب آلود مجلس خبرگان را از رنج سفر به بیابان های آفریقا و جنگل های آمازون و آسمانخراش های نیویورک معاف نماید... گفته می شود که خدا بری از خطا و اشتباه است. بنابراین هرگز نماینده ای انتخاب نمی کند که بعدا مشروعیتش زیر سوال برود. تصور بفرمایید حضرت حق در بارگاه قدسی خود در حالی که فرشتگان دست به سینه منتظر اجرای دستورش ایستاده اند با حضور روحِ روح الله که اندکی بعد از خوردن جام زهر افتخار حضور پیدا کرده، اسامی چهار پنج تا عمامه به سر را که در دستگاه حکومتی کشوری به نام ایران واقع در مکانی کوچک و ناپیدا در سیاره سرگردانی به نام زمین دم و دستگاهی به هم زده و از صدقه ی سر مردم همان خراب شده به نام و نان و نوایی رسیده اند، به خط مبارک روی کاغذ می نویسد در گلدانی می اندازد و بعد از اینکه چند بار در هوا تکانش می دهد، دستِ فوقِ دستهای خود را در همان گلدان فرو برده و یکی از کاغذها را که اسم شیخی بدون دیپلم به نام خامنه ای بر آن نوشته شده بیرون می کشد. حالا وظیفه ی جبرییل این است که با روشن کردن آپولوی چهار موتوره ی خود به سرعت کاغذ مذکور را به زمین رسانده، بر هاشمی نامی نازل شود و به او امر نماید که با ذکر حدیثی از حضرت روح خدا، حکم حکیم حق را مبنی بر کشف نماینده ی خدا در آسمان ها و زمین به وی ابلاغ نماید. قربان رحمت خداییش بروم که عتیقه جات مجلس خبرگان را با حدیثی که یک شاهد اصفهانی بیشتر ندارد از گشت و گذار اکتشافی در پنج قاره ی زمین معاف کرده است. حالا تصور بفرمایید که امام جمکران در چاه زمان یا امام زمان در چاه جمکران (فرقی هم دارد؟) نشسته و مشغول خواندن نامه هایی ست که خلق محتاج و ملت هاج و واج مثل باران بر سرش می ریزند.

دادگاه بی وکیل جنبه قانونی ندارد

دادگاهی که وکیل در آن نباشه اصلا جنبه قانونی ندارد. این نمایش تبلیغاتی در سطح جامعه بود. همه جامعه میدونن که این مبنی بر آزادی اراده نیست.
زندانیان در جو فشار و ارعاب مجبور به اعتراف شدن. این اعترافات قلابی هیچگونه اعتباری نخواهد داشت.
الله اکبر امشب بلندتر و قویتر. همه افرادی که در جنبش سبز هستند مطمئن تر قدم بر میدارند که راهشون درسته.
الله اکبر...

اطلاع‌رساني‌هايي از نوع اعترافات پورزند




این هم اعتراف گیری از دید آقای ابطحی
۰۷ مرداد ۱۳۸۱
انتشار در: روزنامة ايران


http://www.webneveshteha.com/article.asp?id=-1129645182

معمولاً وقتي شرايط سياسي كشور بحراني است وصداي خردگرايي كمتر شنيده مي‌شود، ترجيح داده مي‌شود كه كسي مطلبي نگويد و ننويسد. اما من اعتقاد دارم به حكم اهميت سرنوشت كشور و انقلاب، بايد حرف زد و اگر امكان داشته باشد، خطاهايي را كه به نظام و انقلاب آسيب مي‌رساند كم كرد. جداي از آنكه مسئلة پورزند چيست، علاقه‌مندم در مورد اين نوع اطلاع‌رساني‌ها نقطه‌نظرهايي را ارايه كنم تا اگر صواب باشد مورد قبول دست‌اندركاران بيفتد.

1. بايد قبول كنيم كه اين نوع اعترافات به دو دليل مورد قبول واقعي عمدة جامعه قرار نمي‌گيرد:

الف. سابقة اين نوع اعترافات، كه نوعاً پس از رهايي فرد از زندان و تغيير شرايط تكذيب شده است و نمونه‌هاي بسياري داشته است. از سوي ديگر پخش و نشر فيلم شكنجه‌هاي متهمان قتل‌هاي زنجيره‌اي كه نشان‌دهندة وضعيت رقت‌آميز اعتراف گرفتن عده‌اي از كاركنان يك وزارتخانه از جمعي از همكارانشان و حتي از همسر يكي از آن‌هاست، و يا نشر بعضي خاطرات كه اخيراً انتشار يافته است، دلايل جدي عدم باور جمعي است. اين روش‌ها، حتي اگر در مورد آقاي پورزند اتفاق نيفتاده باشد، سبب مي‌شود كه پذيرش اين اعترافات براي بينندگان دشوار شود. اين امري طبيعي است. با تهديد و ارعاب نمي‌توان سابقة ذهني را تغيير داد؛

ب. در همه جاي دنيا براي آنكه مخاطبان امكان‌ پذيرش ادعاهاي رسمي را داشته باشند، نبايد اطلاع‌رساني فقط در جايي كه مورد علاقة حكومت است، صورت پذيرد. اين كار بحقي است كه وقتي در مصاحبة آقاي ناظم‌زاده و يا وحيد صادقي‌ روشن مي‌شود كه خدعه و حيله‌اي به كار برده‌اند، توضيحات كافي و عقوبت لازم و فوري براي آن در نظر مي‌گيرند، ولي وقتي بايد توقع داشت كه اين‌ها مورد پذيرش وجدان عمومي قرار گيرد كه در ساير موارد هم همين اطلاع‌رساني و همين عقوبت‌ها با همان سرعت مطرح شود. مثلاً هيچ معلوم نشد كه بالاخره محتواي حرف‌هاي فرشاد ابراهيمي را چه كسي تعقيب كرد و چرا پيگيري قضايي محتواي نوار، تبديل به پروندة «نوارسازان» شد. يا وقتي رسماً در جرايد اعلام شد كه يكي از نهادها در جريان سفر رئيس‌جمهوري به شيراز، عكس مصدق و خاتمي را منتشر كرده تا بين مردم پخش كند و حضور مردم را به جمع ملي‌ـ‌مذهبي‌ها كه آن روزها به‌شدت زير فشار بودند، منسوب كند، هيچ‌كس نفهميد كه اين پرونده چه شد. و بالاخره آيا كسي مورد عقوبت قرار گرفت يا خير. فراموش نمي‌كنم پس از آنكه ادارة اماكن نيروي انتظامي بسياري از هنرمندان را احضار كرده بود و اين ابهام ذهن دولت و رئيس‌جمهور را به خود مشغول كرده بود، و در حالي كه به دليل بي‌اطلاعي و نامة پراحساس فرزند و همسر آقاي پورزند، پيگير جدي مسئلة احضار روشنفكران و اتهامات آقاي پورزند بوديم، يكي از مسئولان عاليرتبة نيروي انتظامي به بنده از وضع بد روابط اخلاقي و سياسي آقاي پورزند گزارش داد. او مشكل اصلي پورزند را اين مي‌دانست كه ليست بالابلندي از نويسندگان و شخصيت‌هاي فرهنگي كشور را ارايه كرده كه از رضا پهلوي كمك دريافت مي‌كرده‌اند. گفت: ما آنان را آورديم و تحقيق كرديم و معلوم شد در مورد همة آنان دروغ مي‌گويد و ابهام از پروندة آنان رفع شد. او اين را به‌حق خدمتي در حق نيروهاي فرهنگي مي‌دانست (و البته به من اجازه داد كه اين مطلب را به صورت علني نقل كنم وگرنه اينجا مطرح نمي‌كردم.)

بنده همان‌جا و بعد هم در جلسة دولت پيشنهاد دادم اگر مي‌خواهيم حرف‌هاي پورزند مورد قبول قرار گيرد، با همان شدت بايد اعلام كنيم كه بنا به تحقيقات نيروي انتظامي دامن اكثر قريب به اتفاق اهل فرهنگ و هنر و قلم، حتي اگر جزو ناراضيان و مخالفات حكومت باشند، آلوده به وابستگي به خارج نيست كه مع‌الاسف اعلام نشد. اين تبعيض در اطلاع‌رساني، بخواهيم يا نخواهيم ذهن جامعه را با شك و ترديد مواجه مي‌كند.

2. به سود هيچ كشوري نيست كه اگر با عنصري فاسد در حوزة فرهنگ برخورد كرد، بي‌آنكه دليل محكمه‌پسندي داشته باشد، همة اهل فكر و فرهنگ جامعه را مورد تهديد و تحقير قرار دهد. روش امام جمعة محترم موقت اين هفتة تهران، خلاف اين منطق بود كه براي پورزند طلب مغفرت مي‌كردند و همة مخالفان سياسي و فكري خود را مورد خطاب قرار دادند كه گويا از خبر يك فاسق، كه هيچ ارزش حقوقي ندارد آبرويشان برباد رفته و هر كس در اين مدت با شوراي نگهبان، قوة قضائيه و مجمع تشخيص مصلحت اختلاف‌نظر داشته در خط پورزند بوده و براي تضعيف نظام كار كرده. البته كساني كه در تمام اين مدت عليه شخص رئيس‌جمهوري، دولت و مجلس هرچه خواستند نوشتند و كردند اصلاً نظام را تضعيف نكرده‌اند و «مأجور عندالله» هستند.

3. پيشگويي‌ها نيز دليل ديگري بر باور نكردن قضاياي سياسي است. روزنامه‌اي مي‌نويسد كه همه‌چيز را از پنج ماه قبل در مورد پورزند مي‌دانسته است. پس از آن، سيستم قضايي هم به همان نقطه‌نظر مي‌رسد. ادعاي ورود چمدان پول به داخل كشور از سوي يكي از چهره‌هاي سرشناس سياسي– مذهبي مطرح شد، ولي هيچ‌كس نمي‌تواند آن چمدان‌ها را بيابد. اين‌ها باور اجتماعي را كمرنگ مي‌كند.

4. اظهارنظرهاي متفاوت و متناقض در طول مسير پرونده‌هاي اين‌چنيني يكي ديگر از نقاط ضعف اطلاع‌رساني است. در مورد همين آقاي پورزند، مدت‌ها بود از جرم اخلاقي صحبت مي‌شد، كم‌كم مسائل سياسي مطرح شد تا اينكه رابط اصلي جريان‌هاي سياسي‌ـ‌‌فرهنگي كشور با رضا پهلوي و امريكا شد. اين سير متفاوت و متناقض و سريع، باور جامعه را دچار آسيب مي‌كند. اين‌ها اعتماد عمومي را كم مي‌كند. بنده هم اعتقاد دارم در آن سوي مرزها، دولت‌ها و يا كساني هستند كه عزت و عظمت ما را نمي‌خواهند و براي آن برنامه‌ريزي مي‌كنند. به همين دليل نگراني اصلي اين است كه با اين روش‌ها، قبح بسياري از خيانت‌ها كه نزد مردم واقعاً خيانت است نيز از بين برود.



حتی برادرزاده 5 ساله من هم باور نکرد که اعترافات حقیقی است

الان که در بیست و سی داشت اعترافات ابطحی را میذاشت برادرزاده ام که 5 ساله است اومد و گفت این آقا داره از رو برگه میخونه چرا خودش حرف نمیزنه!
آخه کسی نیست به اینا بگه خ.ر و ا.ن که بودید حالا فکر کردید ما خ.ر و ا.ن. هستیم!
فقط تو این لحظه بغضمو با این جمله میتونم نشون بدم که آقای خ.ر. و آقای ا.ن. الهی به عذای بچه هاتون بشینید و داغ آه ما مردم سرتاسر وجود و زندگیتونو بپوشونه. اهل نفرین نیستم ولی لحظه سختی بر مردم میگذره. دوستان خواهش میکنم خسته نشیم و مبارزه را ادامه بدیم تا به دموکراسی برسیم. و نذاریم خون شهدای ما پایمال بشه. به امید روزهای سبز و شاد...

نامه علی مطهری به ایت الله جنتی

علی مطهری، فرزند شهید مطهری و نماینده مردم تهران در مجلس هشتم نامه ای به آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی نوشته است که اعتماد ملی آن را منعکس نموده، متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقاي جنتي دامت برکاته
امام جمعه موقت تهران
با اهداي سلام و تحيت، سخنان جنابعالي در خطبه دوم نماز جمعه تهران، گذشته از نکات مثبت و قابل تقدير آن، شامل دو نکته بود که نه تنها منطبق با واقعيت نيست بلکه موجب تشديد تنش سياسي موجود است. نکته اول اينکه محرکان حوادث اخير را تنها مسبب مرگ مقتولان اين حوادث معرفي کرديد و کمترين اشاره‌اي به نوع برخورد با معترضين و خصوصا قتل چهار نفري که در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند و لزوم معرفي و مجازات مسببان آن نکرديد. البته اين امر معمايي را براي اين بنده حل کرد و آن اينکه افرادي که دست به اين جنايتها مي‌زنند از نظر ايدئولوژيک و اعتقادي مستظهر به توجيهات امثال حضرتعالي هستند.


بلاتشبيه استدلال جنابعالي شبيه استدلال معاويه در جنگ صفين است که پس از شهادت عمار ياسر و سخت شدن کار بر او، گفت قاتل عمار علي است که او را به اين جنگ آورد! بي ترديد افرادي مانند آقاي موسوي در تحريک مردم به تجمعات خياباني نقش داشته‌اند ولي آيا اين امر مي‌تواند توجيه کننده هرگونه رفتاري با اين مردم خصوصا در بازداشتگاه‌ها باشد؟ اينکه به بهانه حفظ نظام ظلم‌ها را خلاف همه نصوص اسلامي توجيه مي‌کنيد و در استدلال‌هاي خود مغالطه به کار مي‌بريد و از بيان حق خودداري مي‌نماييد باعث مي‌شود که بخش‌هاي خوب حرف‌هاي شما هم زمينه پذيرش نداشته باشد.


دفاع از نظام و رهبري به اين نيست که اين حقايق را کتمان کنيم بلکه به اين است که قبل از آنکه غرب‌گرايان اين موارد را به عنوان نقض حقوق بشر اعلام کنند و پرچم اصلاح به دست گيرند خودمان آنها را مطرح و اصلاح کنيم. شهيد آيت‌الله مطهري مي‌فرمايند: «روحانيت نبايد اجازه دهد پرچم اصلاحات اجتماعي به دست روشنفکران غربزده بيفتد.» حرف‌هاي به تعبير شهيد مطهري «ميخ دار» افرادي مانند حضرتعالي و جناب آقاي محمد يزدي همواره مانعي براي اصلاحات واقعي و سدي براي جذب قشر فهيم و تحصيلکرده بوده است. (به عنوان نمونه جناب آقاي يزدي پس از پيشنهاد جناب آقاي‌هاشمي مبني بر آزادي زندانيان، خطاب به آقاي‌هاشمي گفتند شما چه‌کاره هستيد، ولي بعد از توصيه آقاي احمدي نژاد به رئيس قوه قضائيه مبني بر رعايت رأفت اسلامي با بازداشت شدگان نفرمودند شما چه‌کاره هستيد. اين نحو سخن گفتن و اينگونه رفتارهاي دوگانه مقبوليت فرد را تضعيف مي‌کند.) اميدوارم عنايت فرموده روش خود را تغيير دهيد.


نکته دوم اينکه حوادث اخير را معلول انتقام‌گيري جناب آقاي‌هاشمي رفسنجاني به خاطر شکست در انتخابات قبلي رياست جمهوري دانستيد. قطع نظر از اينکه اين سخن خارج از حوزه انصاف است، فرضا که چنين باشد، آيا آقاي احمدي نژاد با نوع مناظرات خود زمينه اين حوادث را فراهم نکرد و هيچ تقصيري نداشت؟ آيا بخشي از منشأ اعتراضات رفتار انتخاباتي ايشان نبود؟ آيا مبادي راي آقاي احمدي نژاد با توجه به آن مناظرات و فرصت ندادن به آقاي‌هاشمي براي دفاع از خود در صدا و سيما و توزيع گسترده کمک‌هاي نقدي در روستاها و... در انتخابات، صحيح بود؟ بايد اشکالات دو طرف را به دور از حب و بغض‌ها مطرح کنيم. علت اينکه اين فتنه هنوز پايان نيافته است اين است که هيچ طرفي اشکالات خود را نمي‌پذيرد. براي شما آرزوي توفيق بيشتر دارم.
با تقديم احترام
علي مطهري / 9/5/1388


مادران عزادار سکوت را می شکنند:گفتگو با مادر شهید مسعود هاشم زاده

پسرم خیلی به زندگی امیدوار شده بود ، هیچ وقت مسعود را تا این اندازه شاداب ندیده بودم . مسعود پسرآرام و صبوری بود بیشتر اهل هنر بود تا سیاست ولی نمی دانم چرا در این دوره انتخابات اینقدر دگرگون شده بود . این جملات را خانم فاطمه محسنی مادر مسعود هاشم زاده که در راهپیمایی مسالمت آمیز شنبه30خرداد در خیابان آزادی تقاطع شادمان به ضرب گلوله نامردان از پای در آمده است چندین بار با آهی طولانی در بین صحبت هایش تکرار می کند. مادر 48 ساله ای که پسربزرگ اش را از دست داده و بعد از یک ماه از شوک بیرون آمده و می خواهد حرف بزند ، فریاد بزند و از ظلمی که بر خود و خانواده اش رفته سخن بگوید . می دانم یادآوری روزهای گذشته خیلی سخت است ، هر طوری که مایلید برایمان تعریف کنید که چه بر سر فرزندتان آوردند . نه ، اول خیلی ترسیده بودم و حرف نمی زدم چون پسر دیگرم میلاد و دوست اش را هم دستگیر کرده بودند و ما را خیلی تحت فشار قرار داد بودند که حتی سر مزار پسرم بلند گریه نکنیم ولی حالا فکر می کنم چرا حرف نزنم چرا از پسرم نگویم . من رشت بودم که این اتفاق افتاد . مسعود به پدرش گفته بود می روم منزل دوستم ، شاید برای اینکه پدرش نگران نشود ، میلاد پسر دیگرم تصادفا می بیند که یک نفر تیر خورده و روی دست مردم است از ساعت اش می شناسد که مسعود است و همرا مردم مسعود را می برند به اولین درمانگاه و همانجا تمام می کند .من رشت بودم رفته بودم منزل پسر دیگرم که به ما تلفن زدند که مسعود دستگیر شده ، همان موقع قلبم فرو ریخت ، گفتند بیایید تهران . ما خواستیم حرکت کنیم دوباره تلفن زدند که نیایید مجروح شده ما می آییم . دلم گواهی بد داد دیدم فامیل ها آمدند و خانه پر شد. پسرم میلاد بعد از اینکه برادرش تمام می کند به پدرش خبر می دهد و مسعود را با هزار مکافات با ماشین شخصی به روستای ولی آباد روستای خودمان در خشکبیجارمی آورند چون نمی خواهند مسعود به دست مامورین بیافتد .

ادامه اضافه خواهد شد

Friday, July 31, 2009

ترانه بسیار زیبای وطنم با صدای دریا دادور


این هم فایل mp3 آن
اينم متن شعر:

نام جاويد وطن

صبح اميد وطن

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

وطن اي هستي من

شور و سرمستي من

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

بشنو سوز سخنم

که هم آواز تو منم

همه جان و تنم

وطنم وطنم وطنم وطنم

بشنو سوز سخنم

كه نواگر اين چمنم

همه جان و تنم

وطنم وطنم وطنم وطنم

همه با يک نام و نشان

به تفاوت هر رنگ و زبان

همه شاد و خوش و نغمه زنان

ز صلابت ايران جوان

ز صلابت ايران جوان

ز صلابت ايران جوان



Thursday, July 30, 2009

اخبار CNN در مورد مراسم چهلم شهیدان بعد از انتخابات دوره دهم

این هم اخبار CNN در مورد مراسم چهلم شهیدان بعد از انتخابات دوره دهم

http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2009/07/30/sayah.iran.neda.40.days.cnn

آدرس بالا را در قسمت آدرس بار کپی کنید.

استقامت یک شیر زن در برابر یگان ویژه


فکر میکنم در بهشت زهرا باشه.
این هم نقش آفرینی خانمها!

چند عکس از مراسم چهلم شهدا 8 مرداد



در اینجا آقای کروبی اومدن روی رکاب ماشین ایستادند و گل به سمت مردم پرت کردن
این صحنه موقع خروج ایشان است و در حالیه که لباس شخصیها با جملات توهین آمیز به ایشان میخواهند که
ایشان زودتر آنجا را ترک کنند.


در اینجا که دو سرباز هم میبینید مردم دسته دسته میروند که به نیروی انتظامی گل بدهند.



این هم قطعه 57 بهشت زهرا
و از این موضوع هم یاد میکنم که یاد همه شهدا را قدر می دانیم و این را بدانیم ندا سنبلی است که مظلومیت ایران را در اوج خشونت به دنیا نشان داد.
و مادران؛ پدران داغدیده بدانید که چه اسم جگرگوشه هایتان را بدانیم و چه ندانیم فراموش نمیکنیم که آنها برای دفاع از حقوق همه ایرانیان شهید شدند و خاطراتشون در ذهنها خواهد ماند.
به امید پیروزی



کلیپ دیگر از بهشت زهرا 8 مرداد 88 (قسمت چهارم)

قسمت چهارم کلیپها در بهشت زهرا
چون خیلی شلوغ شده بود یکان ویژه خیلی سعی میکرد تو این قسمت که با مردم درگیر نشه.
ولی هر چند دقیقه یک بار میومدن و رعب و وحشت ایجاد میکردن.
اما مردم پراکنده نمیشدن.

کلیپ دیگر از بهشت زهرا 8 مرداد 88 (قسمت چهارم)

ایرانی میمیرد ذلت نمیپذیرد
یک کلیپ دیگر از 8 مرداد ماه 88
دقیقا سر قطعه 257
ندا آقا سلطان

کلیپ دیگر از بهشت زهرا 8 مرداد 88 (قسمت سوم)

ندا را ندیدند زن مصری را دیدند.

یک شعاری که مردم میدادند و این هم کلیپش

کلیپ دیگر از بهشت زهرا 8 مرداد 88 (قسمت دوم)

قسمت دوم کلیپ مراسم چهلم از بهشت زهرا 8 مرداد 88

مراسم چهلم شهدا بهشت زهرا هشتم تیرماه هشتاد و هشت

مراسم چهلم شهدا بهشت زهرا

هشتم مردادماه هشتاد و هشت

حضور زهرا رهنورد

Wednesday, July 29, 2009

اطلاعات خبری را به ایمیلهایی که میشناسیم و نمیشناسیم بفرستیم

چند نفر از ایرانیها در بالاترین و دنباله عضو هستند و یا آن را نگاه می کنند؟
بیشتر سایتها فیلتر است و خیلی از اوقات افراد حتی سایت خبر معتبر نمیشناسند.
بیایید که گروههای فعال ایجاد کنیم و برنامه ریزی منسجم داشته باشیم که اطلاع رسانی کنیم.
بیشتر اوقات نشستیم پشت اینترنت و هر 2 دقیقه یکبار بالاترین و دنباله را رفرش میکنیم که خبر جدید بگیریم. اما چقدر اطلاع رسانی میکنیم؟
بیشترین توقع را از کسانی که خارج از ایران هستند داریم به دلیل اینکه دسترسی به اینترنت آنها بیشتر است و میتونن راحتتر و بدون نگرانی دستگیری این کار را انجام دهند.
پیشنهادات خود را با همدیگر در میان بگذاریم و زودتر منسجم بشیم.
V

آیت‌الله حسینعلی منتظری: تعطیلی کهریزک «اغفال» مردم است


آیت‌الله حسینعلی منتظری:

تعطیلی کهریزک «اغفال» مردم است

آیت‌الله حسینعلی منتظری، تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای را اقدامی در جهت «اغفال مردم» دانست و گفت که نمی‌توان با تعطیلی یک بازداشتگاه، «تمام گناه را به گردن یک ساختمان» انداخت.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع شده، هفته جاری به دستور آقای خامنه‌ای، به خاطر نداشتن «استاندارد‌های» لازم تعطیل شد.

این بازداشتگاه، محل نگهداری بسیاری از دستگیر‌شدگانی بود که در اعتراض به نتیجه انتخابات در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز شرکت کرده بودند.


آقای منتظری امروز چهارشنبه در پاسخ به نامه میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی به مقام‌های جمهوری هشدار داد که هرچه سریع‌تر «رشته امور» را از دست «یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى» خارج کنند.

سه رهبر اصلاح‌طلب چندی پیش در نامه مشترکی از مراجع تقلید شیعه خواسته بودند که در برابر بازداشت‌ها و رفتار‌های خشونت‌بار با دستگیرشدگان سکوت نکنند و برای آزادی زندانیان اخیر تلاش کنند.

آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی مراجع تقلیدی هستند که در پاسخ به این نامه از ادامه بازداشت معترضان در زندان‌ها انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

آقای منتظری به مقام‌های جمهوری هشدار داد که هرچه سریع‌تر «رشته امور» را از دست «یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى» خارج کنند

آقای منتظری با «بحرانی» خواندن وضعیت کنونی ایران، «ندانم‌کاری و بی‌تدبیری بعضی مسئولان» را عامل آن دانسته و از چنین شرایطی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته این مرجع شیعه، چنین وضعیتی موجب نارضایتی «اکثریت قاطع مردم» از حاکمیت شده و فاصله آنها را با نظام جمهوری اسلامی بیشتر کرده است.

در بخش دیگر این نامه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که عوامل «بحرانی» کنونی را شناسایی کنند و با دادن پاسخی «معقول و قانع کننده» نارضایتی مردم را برطرف کنند.

آقای منتظری تاکید کرده که مردم ایران «فهیم و دانا» هستند و در صورتی که «خطاکاران واقعا مجازات نشوند، قانع نخواهند شد.»

این مرجع شیعه همچنین از «واداشتن» نیرو‌های بسیج و سپاه برای «برادرکشی و سرکوب مردم» در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و پرسیده است: «آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود»

این مرجع شیعه همچنین از «واداشتن» نیرو‌های بسیج و سپاه برای «برادرکشی و سرکوب مردم» در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و پرسیده است: «آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود؟»

وی باردیگر، اعتراف‌ها از بازداشت‌شدگان اخیر که «تحت شکنجه و زور» اخذ شده است را «فاقد» مبنای شرعی و قانونی اعلام کرد و خواستار محاکمه علنی عاملان این اقدامات در دادگاهی «عادل و بی‌طرف» شد.

آقای منتظری پیش از این در پاسخ به سئوالات محسن کدیور گفته بود که اگر مسئولان «به زور یا فریب و تقلب بر منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... ابراز داشته و بخواهند.»

این مرجع تقلید شیعه در بخش دیگری از پاسخ خود به آقای کدیور، مقام‌های جمهوری اسلامی را به طور غیرمسقیم متهم کرد که «بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‌های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‌ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه‌های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع» عمل می‌کنند.


کروبی: اگر می توانستند مانند قضیه سعید امامی می گفتند "کشته شدگان از داروی نظافت استفاده کردند"

خبرگزاري انتخاب :موضوع مننژیت در زندان ها به مانند قضیه سعید اسلامی است.
اگر آن افشاگری ها در مورد ماجرای داروی نظافت سعید اسلامی روی نمی داد، حتماً
این بار هم می گفتند که کسانی که در زندان جان سپرده اند از این طریق بوده است.


۷ مرداد ماه ۱۳۸۸ ساعت : ۳۴ , ۱۹


جوانان و دانشجویان اعتماد ملی به دیدار مهدی کروبی دبیرکل حزب خود رفتند تا
ضمن دیدار با وی شرایط پس از انتخابات و رویکرد جدید حزب را از وی جویا شوند.
در این دیدار کروبی ضمن خوشامدگویی به جوانان و دانشجویان حزب گفت: حقیقت این
است که پس از انتخابات، کشور وارد فضای جدیدی شده است. در قبل از انتخابات همه
تلاش کاندیداها و طرفداران آنها آوردن مردم به پای صندوق و ایجاد فضای پرشور
انتخاباتی بود. مردم نیز با وعده تغییر شرایط موجود به پای صندوق های رای آمدند
ولی متاسفانه جریانی در انتخابات پیش آمد که مردم احساس کردند رای آنها نتیجه
لازم را نداده است و به نوعی رای آنها دزدیده شده است. این در حالی است که
همیشه در انتخابات حدود 60 درصد واجدین شرکت می کنند ولی این بار با وجود نزدیک
به شرکت 85 درصدی که اضافه بر دوره های قبل شرکت کرده اند به احمدی نژاد رای
داده اند به طوری که طبق اعلام نتیجه انتخابات توسط نهادهای مشخص شده از 17
میلیون به 5/24 میلیون رسیده است.

مهدی کروبی در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات و ادعای انقلاب مخملی
گفت: هیچ گروهی قدرت سازماندهی و بسیج این جمعیت عظیم در کشور را ندارند ، چه
نیروها و گروه های داخلی و چه خارجی. در حقیقت ادعای انقلاب مخملی و اداره ی
اعتراضات از سوی خارج از کشور نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه به ضرر کشور
نیز می باشد. به این معنا که آنقدر بیگانگان در ایران نفوذ دارند که می توانند
این جمعیت میلیونی را بسیج کنند. این نشانه ضعف اقتدار ملی و دستگاه های امنیتی
است. این حرف اهانت به مردم و دادن قدرت به خارجی ها است به طوری که آنان هر
لحظه که اراده کنند می توانند مردم را به صحنه بیاورند. در حقیقت این اعتراضات
توسط مردمی انجام شد که احساس کرده بودند به شعور آنان توهین شده است. هر چقدر
هم بیشتر در رسانه های خود دروغ بگویند احساسات مردم بیشتر تحریک می شود.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع مننژیت در زندان ها به
مانند قضیه سعید اسلامی است. اگر آن افشاگری ها در مورد ماجرای داروی نظافت
سعید اسلامی روی نمی داد، حتماً این بار هم می گفتند که کسانی که در زندان جان
سپرده اند از این طریق بوده است.

مهدی کروبی در ادامه با اشاره به کار حزبی خود افزود: ما باید کار خود را ادامه
دهیم چه آرایی که اعلام کرده اند 300 هزار باشد و چه 13 میلیون رای. اتفاقاً
هرچه تعداد رای کمتر اعلام کنند دروغ آنها غیر عادی تر و مردم هم متوجه این
دروغ می شوند. مثل دروغی که عمروعاص می گوید که پیچیده است و فهمیدن دروغ بودن
آنها مشکل و چه دروغی که ابوموسی اشعری می گوید که مشخص و ساده است. در برهه
کنونی نیز نباید ناامید و خسته شویم و باید کار حزبی خود را در چارچوب آرمان
های امام (ره) و مردم ایران و کشور ادامه دهیم. نیروهای خوب را جذب کرده و با
تدوین برنامه های منسجم، کار حزبی و تشکیلاتی خود را قوی تر به پیش ببریم و اگر
پیروز شدیم نباید مغرور شویم و واقعیات را نبینیم. ما در حزب و تشکیلات خود
هرکس که مرامنامه و اساسنامه حزب را قبول داشته می پذیریم.

دبیر کل اعتماد ملی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو افزود: در این سالها و
پس از رحلت امام (ره) با مشکلات فراوانی رو به رو شدیم ولی هیچ گاه نباید خسته
و نا امید شد و میدان را خالی کرد بلکه با سعه صدر و تلاش، سعی در بهبود شرایط
داشته باشیم. من نیز در طول این 20 سال در حوادث گوناگون حضور داشته و در
قضایای مختلف از رد صلاحیت ها تا پیگیری آزادی زندانیان به اندازه توان خود سعی
کرده ام که اثر گذار باشم.

مهدی کروبی در پایان پیشنهادی نیز به جوانان و دانشجویان حزب داد و گفت: من
پیشنهاد می کنم که مجموعه دانشجویان و جوانان حزب به عنوان نخبگان به بازشناسی،
جریان شناسی و واکاوی حوادث 20 سال گذشته پرداخته و نقش افراد ، گروهها و
جریانات آنان در حوادث مختلف را بررسی کنند


آقای خامنه ای! تمامش کنید! (از ابراهیم نبوی)

آقای خامنه ای! ده سال بیشتر است که عادت کرده ام که هر روز طنزی بنویسم، و به برکت اوضاع احمقانه کشور که تحت عنایات خاصه حضرتعالی اداره می شود، همیشه آنقدر سوژه در دست و بال مان هست که بتوانیم بنویسیم چیزی که مردم بخندند، بخندند و بتوانند کمی نیرو بگیرند تا بار دشوار زندگی تلخی را که حکومت شما بر شانه های شان گذاشته تحمل کنند. امروز هم می خواستم چیزی بنویسم که نامه عزت ضرغامی را خواندم، هنوز تمام نشده حرف های قالیباف را که پس از مدتها منتشر شده شنیدم، و هنوز زمانی نگذشته تصاویر شکنجه شده های کهریزک را دیدم. روزگار زشت و تلخی است اینکه این روزها می رود و می گذرد که خنده شرم دارد از آنکه بر لب بنشیند و خنداندن معصیتی است که به دشواری می توان نزدیکش شد. آیا می فهمید دارید چه می کنید؟ آیا تصاویر آن همه کشتگان معصوم را دیده اید؟ آیا می دانید که دستبوسان و کاسه لیسان آستان ولایت تان دارند چگونه فرزندان این کشور را با زشت ترین شیوه ها و غیر انسانی ترین رفتارها نابود می کنند؟ اگر نمی دانید، بگوئید آنان که می دانند برایتان بگویند و اگر می دانید وای بر شما که شرم از رهبری این مملکت ندارید...آقای خامنه ای! تردید نکنید که اگر بسرعت بساط این فتنه را جمع نکنید، چیزی نخواهد گذشت که خودتان را هم بازداشت کنند و اگر زودتر از احمدی نژاد عمل نکنید، او زودتر عمل خواهد کرد. برای من و بسیاری از ملت سرنوشت شما شاید مهم نباشد. اما اگر باند مخوف احمدی نژاد قدرت را به دست بگیرند، نه از جمهوریت چیزی می ماند و نه اسلامیتی که به روایت آیت الله خمینی همنشین با جمهوریت بود، حفظ خواهد شد. یک مشت شکنجه گر و زورگوی بی اصول می مانند که یا کشور را به جنگ داخلی و ویرانگر نزدیک می کنند، یعنی ادامه طبیعی همین که هست، یا حکومتی فاشیستی مثل بعث عراق و سوریه می سازند که خدایگانش بشود احمدی نژاد و یک مشت کوتوله بی عرضه بهترین مردمان را بزنند و بکشند و شکنجه کنند.

Tuesday, July 28, 2009

شادی صدر آزاد شد

طبق گزارش های رسیده شادی صدر حقوقدان و وکيل مدافع برخی پرونده های حقوق بشر و فعال حقوق زنان، روز سه شنبه پس از ۱۱ روز بازداشت از زندان اوين به قيد وثيقه آزاد شد.خبرگزاری آلمان ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که شادی صدر در مسير شرکت در نماز جمعه تهران در ۲۶ تيرماه توسط افراد لباس شخصی بازداشت شده بود.
پیشتر حسین نیلچیان، همسر خانم صدر، در گفتگویی با رادیو فردا گفته بود که بازداشت شادی صدر با درگیری فیزیکی همراه بوده و خانم صدر را که در هنگام بازداشت مقاومت کرده است کشانکشان به سمت خودرویی بردهاند، به طوری که مانتو و روسری وی از تنش کنده شده است.آقای نیلچیان در توضیح این ماجرا گفت که عواملی که به بازداشت خانم صدر اقدام کرده اند ظاهراً احضاریه یا حکمی به همراه نداشته اند.
وی گفت که این عوامل لباس شخصی بوده اند.وی افزوده بود که در محلی که خانم صدر و همراهانش حضور داشته اند درگیری خاصی رخ نداده و خانم صدر در حالی بازداشت شده است که در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه بوده است.برخی از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر به شدت دستگیری خانم صدر را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شده بودند.بازداشت خانم صدر در حالی صورت گرفته بود که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، شماری از روزنامه نگاران و وکلای دادگستری بازداشت شده اند و تاکنون از اتهامات این افراد و نیز احتمال آزادی آنان اطلاعی در دست نیست.
این تعداد تنها بخشی از صدها معترض و فعال سیاسی و اجتماعی هستند که در واکنش به اعتراض های اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

کروبی:مرگ ندا، مظلومیت مردم ایران را در این شرایط فریاد زد/ خانواده ندا: اگر منافقین ندا را کشتند چرا اجازه برگزاری یک مراسم ختم را به ما نمی دهند؟

پارلمان‌نیوز: کمتر از یک هفته مانده به چهلم ندا آقاسلطان یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام مهدی کروبی به دیدار خانواده او رفت تا ضمن ابراز همدردی با پدر، مادر و دیگر اعضای خانواده وی، یاد و خاطره ندا و دیگر جان باختگان حوادث پس از انتخابات را گرامی بدارد.
به گزارش اعتماد، مهدی کروبی در دیدار با مادر ندا با بیان اینکه هیچ کدام از ما از تقدیر و سرنوشت باخبر نیستیم و هیچ کدام نمی دانیم چه حوادثی در انتظارمان است، گفت؛ «حوادثی که رخ می دهد به اندازه یی بزرگ است که غم و اندوه فراوان به دنبال دارد. ندا خانم در درون تظاهرات بوده، تیری آمده و به قلب جوان معصومش اصابت کرده است و وی جان باخت. خب این تیر از کجا آمده؟»
کروبی خاطرنشان کرد؛ «مقدمات انتخابات فراهم شده، همه برای شرکت در انتخابات مشوق بودند، انتخاباتی برگزار شده، مردم تشخیص داده اند نتایجی که اعلام شده متاسفانه بر خلاف انتظارشان بوده و چون این نتایج بر خلاف انتظارشان بود، بی محابا و خودجوش به صحنه آمده اند.»
کروبی با اشاره به اظهارات برخی که حرکت اعتراضی مردم را به خارجی ها نسبت داده اند، گفت؛ «تمام احزاب چپ و راست تلاش کنند، نمی توانند نصف این جمعیت را به خیابان بیاورند. مردم رایشان را می خواهند. می خواهند بدانند رایشان کجا رفته است.»
دبیرکل حزب اعتماد ملی نظم خودجوش مردم در راهپیمایی های اعتراضی را بی نظیر توصیف و تاکید کرد؛ «مردم برای نظم و حرکت تاکید داشتند. حتی به طور خودجوش از طرح شعارهایی که شائبه عبور از خط قرمز داشت هم پرهیز می کردند و خود به خود جلوی این شعارها را می گرفتند.»
کروبی جان باختن معصومانه ندا و بازتاب های آن را مورد توجه قرار داد و گفت؛ «فرزند عزیزی که جان باخت، نهایت معصومیت و مظلومیت بود که در داخل و خارج بازتاب گسترده یی داشت. مرگ ندا هم مظلومیت مردم ایران را در این شرایط فریاد زد و هم از تضییع حق جلوگیری کرد و ان شاء الله آثار سودمندی را در حال و آینده نصیب مردم می کند.»
کروبی با بیان اینکه مرگ حق است و هیچ کس نمی تواند از آن فرار کند، با اشاره به تاثیر جان باختن ندا آقاسلطان گفت؛ «مرگ ندا از آن دست رخدادهایی است که تا سال ها و حتی قرن ها در خاطر مردم می ماند و همین حوادث خود سرفصل و مبداء تاریخی می شود. ندا آقاسلطان به تاریخ و به حرکت های مردم پیوست. مظلومیت مرگ ندا آنچنان زیاد بود که همه را ناگزیر به واکنش کرد و دیدیم که همه اعم از حاکمان و غیرحاکمان نامه نوشتند. ما هم تلاش مان این است که حرکت مردم را زنده و بالنده نگه داریم.»
کروبی تاکید کرد؛ «تداوم ابهامات موجود به معنای پایان جمهوریت نظام است و همه باید تلاش کنیم جمهوری اسلامی همچنان پابرجا بماند.»
در ادامه دیدار دبیرکل حزب اعتماد ملی با خانواده آقاسلطان، هاجر رستمی مطلق مادر ندا آقاسلطان به مهدی کروبی گفت؛ «ما در اوایل انقلاب و در جریان انقلاب دوشادوش ملت برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران حضور داشتیم اما انتظار ما از نظام این نبود که فرزندان مان کشته شوند.»
مادر ندا با اظهار گلایه از سخنان سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما گفت؛ «مرگ ندا یک طرف، اظهارات این دو یک طرف که یکی فرزندم را هنرپیشه و مرگ او را ساخته و پرداخته کامپیوتر می داند، دیگری هم ندا را یک هنرپیشه معرفی می کند.»
وی گفت؛ «این اظهارنظرها بیش از مرگ ندا برایم تلخ و دردآور بود.»وی گفت؛ «ندا هم مانند هزاران جوان دیگر که علاقه مند به سرنوشت کشورشان هستند، به سرنوشت ایران علاقه مند بود. او هم مانند دیگر جوانان به نتایج انتخابات اعتراض داشت.»
وی در بیان روز حادثه گفت؛ «ما هر روز با هم در تجمعات حضور پیدا می کردیم. روز حادثه به خاطر اینکه من بیماری خونی دارم، نتوانستم همراه او بروم. قرار شد تلفنی با هم در تماس باشیم.من از شب قبل دلشوره داشتم. اصرار داشتم ندا نرود. اما او نپذیرفت و همراه استادش رفت. من در طول مسیر مدام با ندا در تماس بودم. در آخرین تماس ندا گفت؛ گاز اشک آور زده اند و ما داخل یک کوچه فرعی هستیم تا سوار ماشین شویم. نزدیک ساعت شش و نیم بعدازظهر بود که استادش تماس گرفت و گفت پای ندا تیر خورده است. ما سراسیمه خودمان را رساندیم به بیمارستان شریعتی. ابتدا کسی چیزی به من نمی گفت اما وقتی فهمیدم، از هوش رفتم و دیگر چیزی متوجه نشدم.»
هاجر رستمی مطلق گفت؛ «می گویند ندا دشمن شخصی داشته است، مگر ندا چه کاره بود که دشمن شخصی داشته باشد. او نه وکیل بود، نه وزیر بود. یک جوان ساده که مانند دیگر جوانان کشورش نسبت به سرنوشت خود و جامعه اش حساس بوده، همین،»
خواهر ندا آقاسلطان نیز در پاسخ به کسانی که جان باختن ندا را کار منافقین می دانند، گفت؛ «اگر کار منافقین بوده چرا اجازه ختم نمی دهند. چرا نمی گذارند یک تالار بگیریم تا دوستان و آشنایان دور هم جمع شوند؟ حتی سالن غذاخوری که ما برای ختم بی سروصدای ندا رزرو کرده ایم، لغو می کنند.»
در پایان دیدار صمیمی حجت الاسلام کروبی با خانواده ندا آقاسلطان، کروبی گفت؛ «همه ما شریک غم شما هستیم و برای آن مرحوم از درگاه باری تعالی علو درجات را خواهانیم.»

مطهری: حتی رایحه خوش‌خدمتی‌ها از احمدی‌نژاد ناراحت هستند

پارلمان‌نیوز:نماینده اصولگرای مجلس هشتم، از نارضایتی شدید نمایندگان بخصوص اعضای رایحه خوش خدمت از محمود احمدی‌نژاد خبر داد و گفت:«این نارضایتی در جریان مراسم تحلیف،رای اعتماد به وزرا و ...خود را نشان خواهد داد.»
علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، با اشاره به رفتار احمدی‌نژاد در مقابل نامه رهبری در خصوص مشایی و انتصاب او بعنوان رییس دفتر خود، اظهار داشت:«درباره ولایت‌پذیر بودن احمدی‌نژاد شائبه ایجاد شده و او در این برهه، شبهه‌برانگیز رفتار کرده است.»
وی ادامه داد:«فضای مجلس پس از اقدامات اخیر احمدی‌نژاد در برخورد با وزرای معترض به دلیل دفاع از مشایی و اعطای پست جدید به او بسیار منفی است و اصولگرایان حتی رایحه خوش‌خدمتی‌ها از احمدی‌نژاد ناراحت هستند.»
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است این اعتراضات در مراسم تحلیف یا رای اعتماد خود را نشان دهد، خاطر نشان کرد:«حتما اینگونه است و این اعتراضات تاثیرگذار خواهد بود.»

140 نفر آزاد شدند

پارلمان‌نیوز: سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آزادی 140 نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر خبر داد.كاظم جلالی در گفتگو با ایلنا با اشاره به بازدید كمیته وپژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر گفت:«اعضای این كمیته امروز از زندان اوین بازدید كردند و در جریان وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان قرار گرفتند.»وی با بیان اینكه 140 نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر با قرار كفالت و ضمانت آزاد شدند در پاسخ به این سوال كه آیا چهره های شاخص سیاسی در بین 140 نفر وجود دارند،با رد این موضوع گفت:«تعداد 140 نفری كه با قرارهای مناسب آزاد شدند كسانی هستند كه دارای اتهامات سبك‌تری هستند.»وی در پاسخ به این سوال كه آیا بازدید این كمیته موجب آزادی این عده شده است؟گفت:«آزادی این افراد در جریان بازدید این كمیته نبوده بلكه رایزنی‌های دیروز كمیته وپژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر با مسئولان مربوطه در آزادی آنها موثر بوده است.»تاریخ انتشار: ٦ مرداد ١٣٨٨ساعت: ١٩:٤٢

140 نفر آزاد شدند


پارلمان‌نیوز: سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آزادی 140 نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر خبر داد.
كاظم جلالی در گفتگو با ایلنا با اشاره به بازدید كمیته وپژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر گفت:«اعضای این كمیته امروز از زندان اوین بازدید كردند و در جریان وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان قرار گرفتند.»
وی با بیان اینكه 140 نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر با قرار كفالت و ضمانت آزاد شدند در پاسخ به این سوال كه آیا چهره های شاخص سیاسی در بین 140 نفر وجود دارند،با رد این موضوع گفت:«تعداد 140 نفری كه با قرارهای مناسب آزاد شدند كسانی هستند كه دارای اتهامات سبك‌تری هستند.»
وی در پاسخ به این سوال كه آیا بازدید این كمیته موجب آزادی این عده شده است؟گفت:«آزادی این افراد در جریان بازدید این كمیته نبوده بلكه رایزنی‌های دیروز كمیته وپژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر با مسئولان مربوطه در آزادی آنها موثر بوده است.»

تاریخ انتشار: ٦ مرداد ١٣٨٨
ساعت: ١٩:٤٢

یوسف‌نژاد: وزیر مخابرات برای توضیح در مورد افزایش تعرفه مکالمات به مجلس می‌رود/قطع پیامک احتمالا به دستور شورای عالی امنیت صورت گرفت

پارلمان‌نیوز: عضو کمیسیون صنایع مجلس از فراخوانی وزیر ارتباطات برای پاسخگویی در مورد برخی اخبار مبنی بر افزایش تعرفه مکالمات تلفن همراه خبر داد.
علی اصغر یوسف‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در خصوص برخی اخبار مبنی بر افزایش تعرفه مکالمات تلفن همراه برای جبران خسارات وارده به مخابرات در نتیجه قطع تلفن‌ها پس از انتخابات، اظهار داشت:«فردا-سه‌شنبه-وزیر ارتباطات به کمیته مخابرات کمیسیون صنایع می‌آید تا در این باره توضیح دهد.»
وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما هم در جریان افزایش تعرفه‌ها هستید، گفت:«ما هم این اخبار را شنیده‌ایم وزیر را برای همین به مجلس فراخواندیم.»
عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا مخابرات اجازه افزایش تعرفه‌ها را دارد یا خیر، تصریح کرد:«وزارت ارتباطات و مخابرات، حق افزایش تعرفه‌ها بدون کسب اجازه از مجلس را ندارد.»
وی در پاسخ به این سئوال که آیا مخابرات برای قطع پیامک در حوادث پس از انتخابات باید به مشترکین خود خسارت دهد، خاطر نشان کرد:«بعید است به دلیل اینکه مخابرات ادعا می‌کند قطع پیامک تقصیر آنها نبوده و احتمالا به دستور شورای عالی امنیت صورت گرفته است.»

مجلس خبرگان؛ یک سخنرانی، یک نامه و چند اختلاف



تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به زعم بسیاری از صاحب نظران حکومت را نیز «دو شقه» کرده است. این «شکاف» به همه بخش های جمهوری اسلامی سرایت کرده و عملا پس از ایراد خطبه های دو هفته پیش نماز جمعه توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، که سمت ریاست مجلس خبرگان رهبری را نیز برعهده دارد، به این مجلس که بالاترین نهاد انتخاباتی حکومتی است هم رسیده است.هاشمی رفسنجانی در آن خطبه ها به تببین مباحثی پرداخت که در آن به لحاظ فقهی مشروعیت «حاکم» را ناشی از رای و رضایت مردم دانست. این تفسیر از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی، واکنش شدید جریان مخالف این تفسیر را در پی داشت. جریانی که صراحتا اعلام می کرد «مشروعیت ولایت فقیه از طرف خدا است و نه مردم».بیشتر بخوانید:هاشمی: اعتماد مردم را برگردانیم، این هدف مقدس ماست محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری در گفتوگویی، شدید ترین حملات را به رفسنجانی کرد تا عملا این تصور به وجود آید که دو «تفسیر» در مجلس خبرگان رهبری در مقابل هم ایستاده اند.اما این همه ماجرا نبود، چون از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری که زیر نظر محمد یزدی اداره می شود، هفته پیش نامه ای تحت عنوان «اکثریت مجلس خبرگان» در رسانه ها منتشر شد. محتوای این نامه علیه رئیس مجلس خبرگان – رفسنجانی- بود.در این نامه که خطاب به ملت ايران منتشر شده بود آمده است: «فصل الخطاب در امور رهبری است و هر گونه انحراف از راه و مواضع رهبری، انحراف از آرمان های انقلاب و خط اصيل امام خمينی است.»در ادامه این بیانیه آمده است: «ولايت مطلقه فقيه، استمرار راه انبياء و امامان است و ريشه در تفکر قرآنی و معارف اهل بيت عليه السلام و سابقه ممتد تاريخی از آغاز عصر غيبت کبرا تا کنون دارد.»صادر کنندگان این نامه با اشاره به آقای رفسنجانی نوشته اند: «بسياری از علما و نخبگان و شخصيت ها و دلسوزان نظام انتظار دارند که رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام که همواره با تدبير و فراست در کنار امام و رهبری به حل مشکلات و معضلات کمک کردهاند در شرايط کنونی نيز با پشتيبانی بيشتر و شفاف تر از ولايت فقيه و بيانات رهبری در اين شرايط حساس دشمنان اسلام و نظام و کينه توزان و بدخواهان و فرصت طلبان را در نقشه شيطانی برای آسيب به وحدت و همدلی ناکام گذارند.»اما این حملات علیه رفسنجانی بی واکنش نماند. آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع بنام شیراز و از اعضای خانواده روحانی و بانفوذ دستغیب، با صدور پیامی «شدیداللحن» به نامه منتسب به اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد و از آنها خواست عذرخواهی کنند و به خواست ملت برگردند.در ابتدای این اطلاعیه به نامه منتسب به «اکثریت خبرگان» اشاره شده و آمده است: «بيانيه اى را مشاهده كردم كه جمعى از نمايندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر كرده اند. اينجانب به عنوان يكى از اعضای خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى كنم: مى فرماييد چهل ميليون نفر در انتخابات شركت كردند. اما سؤال اينجا است كه سخن اكثريت ايشان اين است كه رأى ما كجا رفت؟ اگر شما به اين خواسته آنها احترام مى گذاشتيد و اهميت مى داديد كه الان هم دير نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد بازشمارى مى كرديد، بر شما معلوم مى شد كه خواست آنها غير عقلايى نبوده.»این عضو مجلس خبرگان با اشاره به بخشی از نامه که در مورد آقای رفسنجانی بود آورده است: «شما آیت الله هاشمى رفسنجانى را نصيحت كرديد، اما ظاهرا فراموش كرده ايد كه بعد از فوت امام امت بدون فوت وقت و با وجود حضرات آيات صافى گلپايگانى و اردبيلى و مشكينى و امينى و ديگر بزرگان از علما، ايشان براى حفظ نظام همه توان خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان را آماده كرد كه به حضرت آيت اللَّه خامنه ا ى رأى بدهند، با آن حساسيت زمانى كه يقيناً مكتوب است، آنگاه كسى نگفت خلاف نظام سخن مى گويد و خلاف نظام عمل مى كند، موجب تفرقه شده، اما اكنون كه حقايقى بر خلاف ميل شما مى گويد و بر همه شما خوب واضح است كه حقيقت چيست، حالت اعتراض داريد. اين انصاف است؟ پس غرض از اين بيانيه حفظ نظام نيست.»در همین زمینه نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری نیز در واکنش به این بیانیه گفت: «بیانیه صادر شده توسط خبرگان بیانیه مجلس خبرگان نیست».آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه اگر عده ای از اعضای مجلس خبرگان جمع شده و بدون حضور اعضای آن بیانیه ای صادر نمایند این بیانیه، بیانیه مجلس خبرگان نیست بلکه بیانیه تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان است.وی بابیان اینکه نمایندگان مجلس خبرگان حق دارند هرگونه بیانیه ای را صادر نمایند افزود: «جمع آوری تلفنی امضا و آن هم در حالی که بیشتر اعضای خبرگان در شهرهای مختلف پراکنده شده اند نمی تواند به عنوان بیانیه این مجلس به حساب آید».هاشمزاده هریسی اظهارداشت: «بدون هیچ شکی، مسئولین کشوراسلامی هر گونه عمل کنند به نام اسلام تمام می شود، که باید مراقب باشیم ایران اسلامی را به الگوی کشورهای دیگر تبدیل کنیم».اما در سوی دیگر میدان، «ائمه جمعه استان های فارس و کهکیلویه و بویراحمد ومسئولان ستادهای نماز جمعه این استان ها» بودند که تلویحا مقابل آیت الله دستغیب، نماینده مجلس خبرگان از استان فارس قرار گرفتند.این جمع طی بیانیه ای از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور خواستند که «بیش از پیش از رهبر معظم انقلاب اسلامی تبعیت کنند».به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه آمده است: «از ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم که همچنان در تبعیت سکان دار کشتی انقلاب نهایت سعی و تلاش خود را به عمل آورده و با توجه به سخنان گهربار حضرتعالی در نقش نخبگان در تحقق آرامش وامنیت جامعه و مراقبت از گفته ها و نگفته ها و جلوگیری از به وجود آمدن شکاف و اختلاف در جامعه نقش موثر خود را مجددا در صحنه سیاسی کشور ایفا نمایند.»در ادامه این بیانیه آمده است: «ضمنا از آقای احمدی نژاد می خواهیم که با تبعیت شفاف و بی چون و چرای فرامین حیات بخش آن رهبری حکیم از پیش آمدن هرگونه شائبه عدم تمکین از رهبر انقلاب و سوءاستفاده بدخواهان جدا خودداری نمایید».ناآرامی ها در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به اوج خود رسید و دستگیری ها و کشته شدن تعدادی از معترضان در ناآرامی های اخیر جمهوری اسلامی را – حتی به گفته برخی از سیاستمداران درون حکومت- با «بحران» مواجه کرده است.نامزدها منتقد دولت احمدی نژاد، نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور دولت نهم را نپذیرفتند و روند برگزاری سالم انتخابات را به چالش کشیدند. وزارت کشور و شورای نگهبان محمود احمدی نژاد را برنده انتخابات اعلام کرده اند اما برخی رقبای آقای احمدی نژاد در انتخابات و بسیاری از هواداران آنها این نتیجه را ناشی از «تقلب» میدانند و قبول ندارند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزده جریان اصلاح طلب دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» خواندند و به اعتراض خود ادامه دادند.حمایت آیت الله خامنه ای از نتایج انتخابات در چندین نوبت سبب شد تا اعتراضاتی علیه رهبری جمهوری اسلامی نیز بالا گیرد.در قانون اساسی جمهوری اسلامی رهبری توسط مجلس خبرگان انتخاب و تحت نظارت این مجلس باید باشد.هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری از این جهت مورد توجه بسیاری از نیروها بود. برخی از تحلیلگران معتقدند، سخنان رفسنجانی به نوعی تبیین نوع نگاه وی و همفکرانش در مجلس خبرگان به «ولایت فقیه» بود که با واکنش جریان مخالفش روبهرو شده است.بسیاری از معترضان به نتایج انتخابات نیز سخنان علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه را به نفع خود تعبیر کرده اند.اما چنانچه واقعا دو تفسیر مختلف از ولایت فقیه در مجلس خبرگان وجود دارد و چنانچه حامیان این دو تفسیر با یکدیگر اختلافی جدی دارند، باید در روزهای آینده دید «رو در رویی» این دو تفسیر چه سمت و سویی خواهد گرفت و ممکن است به سود چه کسی پایان پذیرد.

سیامک طاهری: بايد منتظر تضادها و شکاف های جديدتری باشيم



محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی بهروز کارونیمحمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، در پی کناره گيری اسفنديار رحيم مشايی از معاونت اول رياست جمهوری، او را به سمت مشاور و رييس دفتر خود منصوب کرد.کناره گيری اسفنديار رحيم مشايی پس از دستور آيت الله علی خامنه ای، به محمود احمدی نژاد برای برکناری او صورت گرفت. اين در حالی بود که محمود احمدی نژاد از برکناری معاون اول خود اجتناب کرد.در همين حال، ۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد، خواستار اصلاح رفتار وی در راستای تبعيت از فرامين رهبر جمهوری اسلامی ايران شدند.سيامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، درباره اقدامات محمود احمدی نژاد که اعتراض برخی از هوادارانش را نيز برانگيخته است، به « راديو فردا» می گويد:مسئله اختلاف در سطوح بالای حاکميت از يک سال پيش خيلی جدی شده بود و بعد از وقايع مربوط به انتخابات رياست جمهوری، اين مسئله شکل ديگری پيدا کرد.آقای خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تاکيد کرد که نظراتش به آقای احمدی نژاد نزديک تر است. شايد بعضی ها به اين جمله دقت نکرده باشند، اما رهبر می خواست بگويد ضمن اين که کاملا با آقای احمدی نژاد هم نظر نيست و با او اختلافاتی هم دارد، ولی با اين همه، او را به ساير کسانی که در طرف مقابل قرار دارند، ترجيح می دهد.اين مسئله امروز خود را به صورت ديگری نشان می دهد. واقعيت اين است که فشار از پايين بر روی سطوح بالای حاکميت تاثير گذاشته است و مرتب نيروهای جديدی به صف معترضين می پيوندند، وقتی روحانيون طراز اول با اين وضعيت مخالفت می کنند، وقتی کسانی مانند آقای دستغيب و باهنر اين چنين نسبت به حاکميت اعتراض می کنند، معلوم است که حاکميت بايد کاری انجام دهد.از طرفی، صحبت های آقای مشايی در گذشته با واکنش های شديد بخش های وسيعی از اصولگرايان مواجه شده بود و از طرف ديگر، آقای احمدی نژاد هم به يکدندگی و لجبازی شهره آفاق است و آقای مشايی هم از دوستان و بستگان بسيار نزديک اوست، طبيعی بود که با چنين وضعيتی، رهبر بخواهد به آقای احمدی نژاد ضربه شصتی نشان دهد. درنتيجه، کار به اينجا کشيد که می بينيد.می توان گفت اين شکاف جديدی است و رهبر هم اشاره کرد که بايد جلوی گسترده تر شدن اين شکاف گرفته شود، ولی مسلم است که اين يک شکاف جدی است و آنچه در دولت و حاکميت می گذرد، مانند يک ماشين زه وار در رفته است که در چرخش چرخ هايش صدايی از هر گوشه بلند می شود.به نظر شما، اين شکاف چه سرانجامی خواهد داشت و چه نتايجی به بار می آورد؟عمق و گستردگی اين شکاف در درجه اول به حرکت مردم بستگی دارد، چون حرکت از پايين تاثير خود را بر بالا گذاشته است و اين تاثير ادامه خواهد داشت. البته اين شکاف را بايد يک شکاف فرعی در نظر گرفت و شکاف اصلی بين مردم و حاکميت است.به نظر می رسد پس از معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور آينده، او در سياست هايش نسبت به متحدان سابق خود بی توجه است و حتی به نامه رهبر در مورد اسفنديار رحيم مشايی توجهی نکرد تا اين که نامه علنی شد و آقای مشايی از سمت خود استعفا داد، نه اين که محمود احمدی نژاد او را بر کنار کند. شما نحوه رفتار و عملکرد محمود احمدی نژاد را چگونه ارزيابی می کنيد؟اين مسئله جديدی نيست. وقتی در دوره گذشته هم بر سر جمله آقای مشايی درباره مردم اسراييل، رهبر همين گونه برخورد کرد، آقای مشايی در نامه ای که به رهبر نوشت، از موضع خود عدول نکرد و فقط گفت نظر شما را می پذيرم و اجرا می کنم، نه اين که با نظر شما موافقم.اين مسئله نشان می دهد يک اختلاف نظر ديدگاهی وجود دارد. بايد به اين مسئله توجه داشت که در کشور ما از مدت ها پيش چند تضاد شکل گرفته است؛ تضاد بين روحانيون و غير روحانيون، تضاد روحانيون با سپاهی ها، تضاد طبقاتی و همچنين تضاد فرهنگی بين حاکميت و جامعه.جامعه ما جامعه چند صدايی و چند فرهنگی است که حاکميت تنها نماينده يکی از اين فرهنگ ها است. اين تضادها و درگيری های مختلف درون جناح های حاکميت و بين حاکميت و مردم و بين ارگان های حاکميت وجود دارد و هر دفعه به شکلی بروز می کند.آنچه مسلم است، اين که ترکيب حاکميت به اين شکل برای دوران طولانی نمی تواند به راه خود ادامه دهد. حاکميت نمی داند در شرايط فشار از پايين، جريان را چگونه مديريت کند. اکنون حاکميت تحت فشار شديد قرار دارد و در درون خود نيز شکاف های عميق دارد و در اين شرايط، مديريت و سازمان دهی تغييرات کار بسيار مشکلی است و ما بايد منتظر تضادها و شکاف های جديدتری باشيم.

وقایع کهریزک، جنایت علیه بشریت

در شرایطی که وضعیت بازداشت شدگان باعث نگرانی بخش عمده‌ای از جامعه شده و وجود بازداشتگاه‌های غیرقانونی حتی به تایید رهبر نظام هم رسیده است، «موج سبز آزادی» گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای را از برخی افراد آزاد شده از زندان و منابع دیگر دریافت کرده که نشان‌دهنده‌ی وضعیت فاجعه‌بار و غیر انسانی حاکم بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌های قانونی و غیرقانونی است.
بر اساس گزارش رسیده به «موج سبز آزادی» یک خانم محجبه که در روزهای تبلیغات انتخاباتی با خودروی شخصی خود اقدام به پخش سی‌دی «نود سیاسی» می‌کرده، به همین خاطر پس از انتخابات شناسایی و در منزل خود بازداشت می‌شود.
وی خبر داده که در مدت بازداشت، بارها مورد ضرب و شتم مأموران مرد قرار گرفته، بازجوها مرتبا با الفاظ رکیک و ناسزا به توهین و تحقیر وی می‌پرداخته‌اند و حتی مإموران مرد موهای او را می‌کشیده و دائما با تماس بدنی، او را مورد آزار قرار می‌داده‌اند تا اعتراف کند که با برخی چهره‌های سیاسی، رابطه‌ی نامشروع داشته است. این گزارش حاکی است وی پیش از آزادی مجبور شده نوشته‌ای را امضا کند مبنی بر اینکه در زندان با وی هیچ‌گونه بدرفتاری نشده و حتی هفته‌ای دو بار هم در زندان چلوکباب خورده است!
گزارش دیگری که یکی از بازداشت شدگان هفته اول پس از انتخابات، پس از آزادی در اختیار «موج سبز آزادی» قرار داده، حاکی است که به محض انتقال وی به پاسگاه کلانتری و در ابتدای ورود به این پاسگاه، وی و دیگر بازداشت شدگان به شدت کتک خورده‌اند. او همچنین یکی از شکنجه‌های تحقیرآمیز صورت گرفته را این‌گونه توصیف کرده که: بازداشتی‌ها را در کف توالت پاسگاه می‌خواباندند، سربازی پایش را پشت گردنشان می‌گذاشت و آنها را مجبور به لیس زدن توالت می‌کرد.
وی همچنین فاش کرده که در یک مورد که سربازی از این کار امتناع کرده، مورد ضرب و شتم مافوقش قرار گرفته و سپس او هم بازداشت شده است. وی در عین حال خبر داده که از همان روزهای ابتدایی، در حین کتک زدن بازداشتی‌ها، مرتبا در پاسگاه فحش‌های رکیک به هاشمی و خاتمی و موسوی می‌داده‌اند.
موضوع دیگری که در دو روز اخیر و به دنبال شهادت فرزند یکی از مسئولان دولت نهم به رسانه‌ها درز کرده، ابتلای احتمالی برخی بازداشت شدگان به بیماری مننژیت است؛ طوری که ابتدا سردار علایی در یادداشت خود فاش کرد که وزیر بهداشت از توزیع گسترده و البته دیرهنگام واکسن مننژیت در زندان‌ها و بازداشتگاهها خبر داده، سپس مدیرکل زندان‌های قوه قضاییه تایید کرده که تنها در اوین به 4000 زندانی واکنس مننژیت تزریق شده و دست آخر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خبر داده که سعید مرتضوی در جلسه‌ی این کمیسیون ادعا کرده محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی به علت ابتلا به بیماری مننژیت درگذشته‌اند.
در این باره، یک پزشک متخصص که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با «موج سبز آزادی» از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس خواست وزیر بهداشت تا در صورت صحت این ادعا، نوع مننژیت این دو زندانی را اعلام کند. وی هشدار داد که اگر مننژیت این دو شهید از نوع Meningococcal باشد، خطر بزرگی دستگیرشدگان و حتی مردم را تهدید می‌کند و باید سریعا نسبت به واکسینه کردن مردم و توزیع داروهای آنتی‌بیوتیک و پیش‌گیری (Prophylaxis) اقدام شود.
همچنین در گزارش دیگری که از سوی نزدیکان یک جوان بازداشت شده به «موج سبز آزادی» رسیده، تصریح شده که این جوان که به تازگی آزاد شده و جرم وی بازگشت از لندن بوده! از لحاظ روحی چنان وضعیت اسفناکی دارد که برای جلوگیری از خودکشی، او را در منزل به تخت بسته‌اند.
اما تکان‌دهنده‌ترین گزارش‌ها در این میان به بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک اختصاص دارد که بر اساس گزارش‌های موثق و متعدد، تحت نظارت مستقیم سردار رادان قائم‌مقام فرمانده نیروی انتظامی کل کشور اداره می‌شود و فضایی یکسره قرون وسطایی بر آن حاکم است.
شاهدان عینی و بازداشتی‌های آزاد شده از کهریزک، وضعیت این بازداشتگاه غیر قانونی را این‌گونه توصیف می‌کنند:
در یک سوله‌ی 200 متری بدون وجود دستگاههای تهویه‌ی هوا، چندین معتاد کراکی که امیدی به زنده ماندن آنها نیست و بدن‌هایشان کرم گرفته، دراز به دراز بر روی زمین افتاده‌اند؛ و در کنار آنها، بازداشت شدگان نگهداری می‌شوند. بازداشت‌شده‌ها حدود 100 نفرند که به این محیط غیر بهداشتی با هوای نامطبوع منتقل شده‌اند. آنها صف می کشند تا بتوانند از زیر در، ولو برای دقیقه‌ای از هوای بیرون تنفس کنند.
هر روز صبح سردار رادان به این محل سرکشی می‌کند و خود شخصا هر روز چند نفر از بازداشت شدگان را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دهد. بهترین ابزار شکنجه در دست رادان، شلنگ است. وقتی صبح هر روز صدای هلیکوپتر می‌آید، بچه‌ها به خود می‌لرزند و می‌فهمند که رادان آمده.
یکی از بازداشتی‌ها در اثر برخورد باتوم به سرش، کم کم بینایی خود را از دست داد؛ ولی با وجود اطلاع شکنجه‌گران کهریزک از وضعیت وی، او را از این محل غیر بهداشتی خارج نکردند. دو روز قبل از آزادی، بازداشت‌شده‌ها به اوین منتقل می‌شوند و فردی که بینایی خود را از دست داده بود، در اتوبوسی که به سمت اوین در حرکت بود، بر روی پای یکی دیگر از بازداشت شدگان جان می‌سپارد.
از دیگر شکنجه‌ها در کهریزک آن است که بدن‌ها را خیس می‌کنند و بعد با شلنگ و سیم، بازداشت‌شده‌ها را کتک می‌زنند تا درد تا عمق جان آنها نفوذ کند.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

تهمت پراکنی سران کودتا، داد ضرغامی را هم درآورد

آش به شدت شور شده استتهمت پراکنی سران کودتا، داد ضرغامی را هم درآوردهرچند صدا و سیما در مدتی که از تقلب انتخاباتی 22 خرداد میگذرد، در حمایت از این تقلب بزرگ و وضعیت کودتاگونه ی پس از آن کم نگذاشته است، ولی ظاهرا آش آنقدر شور شده و روند توهینها و اتهام پراکنیهای سران کودتا به جایی رسیده که از آستانه ی رئیس صدا و سیما هم خارج شده است. از این رو عزت الله ضرغامی امروز یادداشتی را در واکنش به اتهاماتی که ذوالنور (نماینده ولی فقیه و فرمانده بسیج) به همسر شهید باکری وارد کرده بود، منتشر کرد و از منصوب ولی فقیه در سپاه پرسید: زمان جنگ کجا بودی؟متن کامل یادداشت ضرغای را در ادامه بخوانید:از جنگ و قصه های آن گفتن، آن هم این موقع بلاخیز و نیز وقت بلاسوز چه حکایتی است؟وقتی که با چشمی اشک و دیگری خون، غمنامه جانسوز همسری از تبار یاران شهید را میخوانم دلم سخت طوفانی است و چشمانم بارانی. شبهای پادگان الله اکبر، شبهای دوکوهه، غروبهای گلف و زمین داغ و آسمان پر از فتنه و ذهن پر از تلواسه های دائم ماندن و یا رفتن یاران. چه کسی پناه آن جان پناهان بود. آن غزلوارههای ناب مردانگی و بینیازی که بودن را عزت بخشیدند و خوشنام و گمنام رفتند تا میراث خواران منفعت طلب و ناآگاه و زشت گو بر شما بتازند و فکر کنند که لب ریخته هاشان نصاب بهشت است و جهنم.تبار شما را میشناسم از مهدی و حمید باکری و همت و خرازی و صیاد شیرازی تا بروجردی و کاظمی و باقری و متوسلیان و داوود کریمی و تا ... و کیست که به این مدعیان بگوید کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها؟! و بیاختیار یادم افتاد که در قحط سال هیزم، انقلابیون که پایشان کنار شومینه هنگام صرف قهوه عصرانه سوخت در پایان قائله مستنطق ما شدند که هنگام انقلاب کجا بودند؟ و این حکایت روایت تابسوز همه دورانها بوده است و انگار بنا است بماند.با بغض میپرسم حال شما در شب عملیات کدام بود. عشق آمیخته با ترس و یا بیم ممزوج با کمال طلبی و استعلاجویی و چه کسی میداند حال شما همسران شهدا کدام بود؟ شما یاران شهدا که داغ شقایق دیدهاید.کدام حالت وصف شما بود ای زینبیان زمانه در هنگامه عملیات والفجر، محرم، مسلم تا مرصاد و کدام خواهد بود تا چه میدانم در چه روزی و عملیاتی دیگر.اینک چه شده که درد و داغ شما را و نالهتان را به آسمان برده اند و چنان به خشمتان آورده اند که به درد مینویسید «من همسر شهید باکری هستم.»مگر آفتاب، مگر آب، مگر آبرو باید از خود بگوید.آنگونه که همت را و حمید و متوسلیان را میشناسم اینان را یادم نمیآید. کجای جنگ و چه وقت جنگ بوده اند. این صداهای مبهم چیست که تا این هنگام عمر به گوشم نرسیده اند، من که در غروب فاو میخواندم: عصر عاشورا زینب کبری میدهد ما را درس جانبازی.شهادت میدهم به یا زهراهای مطهر و عطر معطر جنگ که اگر شما نبودید یاران ما که جهان تنگشان بود چنین شیراوژن به جبهه خصم نمیشتافتند و اینکه میگویند اگر یاران رفتند زندگی را زمین بگذارید چه حرفی است اینان مگر جوکیان هندند که میگویند اگر مرد از دار دنیا رفت زن هم باید بمیرد و ...بدا به حال ما که ماندیم و دیدیم روزگار پوستین وارونه پوشیدن احکام و مسلمات دین از سوی جماعتی طلبکار و مدعی تا از راه رسیده که بر همسران یاران ما بی محابا میتازند.باشید سرافراز به نام، بمانید در مسیر تابناک اسلام ناب محمدی (ص) راه منیر یارانمان را همچنان سربلند، شجاع و فاطمی ادامه دهید که میدهید. به همین سادگی.

Monday, July 27, 2009

رفسنجانی: امیدوارم رهبر اقدام کند

اکبر هاشمی رفسنجانی، نزاع موجود در حاکميت جمهوری اسلامی را مربوط به انتخابات و عوارض آن دانست و گفت اميدوار است که «رهبری برای حل مشکلات جاری اقدام کند.»

رئيس مجلس خبرگان اظهار داشت که اگر اين اختلافات حل شود، نزاع موجود تمام خواهد شد و افزود که از نظر وی راه حل کوتاه مدت، همان پيشنهادهایی است که وی درخطبه های نماز جمعه مطرح کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در جمع برخی از استادان دانشگاه علم و صنعت در مورد زير سوال رفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی و مديريت کشور هم گفت «اشتباه يک حزب، فرد، گروه و جريان قابل جبران است ولی اگر انقلاب و نظام زير سوال برود اصلاح آن مشکل خواهد بود.»

وی پيش از آنکه بر نقش رهبری در حل بحران موجود اشاره کند، سابقه ۵۰ ساله دوستی خود با رهبری را يادآور شد و اظهار داشت که شناخت کاملی از آيت الله خامنه ای در مقاطع مختلف مبارزه، پيروزی و تداوم انقلاب دارد و او را شخصيتی نوانديش و پيشرو در مسائل مختلف می داند.

آيت الله هاشمی رفسنجانی، که در نخستين موضعگيری رسمی خود نسبت به رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری، بعد از خطبه های نماز جمعه ۲۶ تير ماه تهران، سخن می گفت در ادامه افزود: «اميد من به رهبری است که با توجه به افکار و تجربه خودشان برای حل مشکلات جاری اقدام کنند و نظر خود من برای حل کوتاه مدت، همان پيشنهاداتی است که در نماز جمعه مطرح کردم.»

آقای هاشمی رفسنجانی در آن خطبه ها به طور مشخص به ضرورت اعتمادسازی عمومی، آزادی زندانيانی که در جريانات پس از انتخابات دستگير شدند، همدردی با آسيب ديدگان، ايجاد فضايی برای اظهارنظر همه طرف ها، برخورد تؤام با سعه صدر با رسانه ها، اشاره کرده بود.

از ميان پيشنهادهای مطرح شده توسط رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آنچه در روزهای بعد محل مناقشه گروه های تندرو، محافظه کاران و اصلاح طلبان قرار گرفت، تأکيد اکبر هاشمی رفسنجانی بر آزادی زندانيان سياسی بود، موضوعی که به ويژه با علنی شدن بدرفتاری ها، خشونت ها، ايذاء و اذيت ها که در مواردی منجر به قتل بازداشت شدگان در زندان ها شد، توجه و حساسيت زياد افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

از اين رو، رئيس مجمع تشخيص مصلحت، در اين سخنان بار ديگر اين موضوع را عنوان کرد، اما از زاويه و نگاهی که کمتر می تواند مناقشه برانگيز بوده و خدشه ای به آن وارد شود. وی در اين باره اظهار داشت: «اينجانب بارها از زبان رهبری شنيده ام اينها که به آسانی مردم را به زندان می برند اگر مثل من و تو طعم زندان را چشيده بودند چنين نمی کردند.»

به گزارش خبرگزاری ايلنا، پيش از سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی برخی از استادان دانشگاه علم و صنعت حاضر در جلسه به ارائه ديدگاه ها و نظرات خود در مورد مسائل روز جامعه پرداختند. در اين سخنان به ظرفيت های قانون اساسی از جمله اصل ۲۵ و ممنوعيت تفتيش عقايد، اصل ۲۷ و آزادی تجمعات، اصل ۳۲ و منع دستگيری و بازداشت افراد بيش از ۲۴ ساعت بدون حکم دادگاه اشاره شد و اظهار نظر شد که برای تحقق اين اصول مهم معوق مانده قانون اساسی بايد فکری کرد.

دستگيری و بازداشت دانشجويان، نقش رسانه ملی و برخی نشريات که از بودجه عمومی دولت ارتزاق می کنند، در ناديده گرفتن و بی اعتنايی به خواست و نظر و اراده بخش عظيمی از مردم در انتخابات رياست جمهوری، از جمله ديگر مسائلی بود که حاضرين در جلسه با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح کردند.

منبع: رادیو فردا

'مرگ امیر جوادی فر یکی دیگر از بازداشتی های 18 تیر'

محسن روح الامینی

پیکر محسین روح الامینی از بازداشتی های 18 تیر دو روز پیشتر تحویل خانواده اش شده بود

روزنامه اعتماد چاپ تهران گزارش داده است که امیر جوادی فر که در جریان اعتراضات روز 18 تیر دستگیر شده بود در زندان جان باخته است.

این روزنامه اصلاح طلب روز یکشنبه نوشت که مقام ها به خانواده امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین، اطلاع داده بودند که پیکر او را ساعت نه صبح روز یکشنبه تحویل بگیرند.

به گزارش روزنامه "سرمایه" چاپ تهران جسد اکنون تحویل خانواده وی شده و قرار است صبح دوشنبه در بهشت زهرا دفن شود.

به گزارش "اعتماد" آقای جوادی فر روز 18 تیر به علت شکستگی بینی و دست به بیمارستان منتقل شد و بعد از دریافت معالجات اولیه دستگیر و زندانی شد. اما جزئیات درباره علت مرگ او نیز همچون بسیاری دیگر از قربانیان خشونت های اخیر در دست نیست.

دو روز پیشتر پیکر یکی دیگر از کسانی که در زندان جان باخته است تحویل خانواده او شد.

محسن روح الامینی، 25 ساله و فرزند عبدالحسین روح الامینی - که در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران از مشاوران محسن رضایی بود - در اعتراضات 18 تیر در تهران بازداشت شده بود.

تظاهرات 18 تیر امسال به مناسبت دهمین سالگرد سرکوب جنبش دانشجویی سال 1378 در اطراف دانشگاه تهران برگزار شد که نیروهای امنیتی با برخورد مانع از برگزاری مسالمت آمیز آن شدند.

با انتشار تدریجی خبر درگذشت برخی از کسانی که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ایران دستگیر شده بودند نگرانی ها در مورد سرنوشت سایر بازداشتی ها به شدت بالا گرفته و حتی از سوی برخی چهره های محافظه کار حامی دولت نیز مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که "نگران سرنوشت سایر زندانیان هستیم" و اینکه "کلیه موارد اینچنینی، مانند بازداشت ها و مرگ افراد به طور جدی پیگیری می شود."

قبلا 20 نماینده اصلاح طلب مجلس از وزیر اطلاعات خواسته بودند در مورد اتهامات بازداشت شدگان توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش روزنامه "اعتماد" قرار است هفت نماينده مجلس صبح دوشنبه در بازدید از زندان اوين و زندان شهيد رجايی کرج، بررسی وضعيت جسمی بازداشت شدگان سياسی و مطبوعاتی را آغاز کنند.

حمید رضا کاتوزیان دیگر نماینده مجلس از تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است: "مردم زنگ می زنند و به ما شکایت می کنند و می پرسند چرا فورا نسبت به مرگ جوانان و تظاهرکنندگان اقدام نمی شود."

وی تاکید کرد که پیکر محسن روح الامینی در حالی تحویل داده شده که "مضروب" بوده و افزود "مقام ها باید پاسخگو باشند."

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که محمود احمدی نژاد با اکثریت 63 درصدی برنده آن اعلام شد، صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و دولت را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

آمارهای رسمی از مرگ حداقل 20 نفر و بازداشت صدها نفر حکایت دارد اما گروه های حقوق بشر و معترضان نگرانند شمار کشته ها و بازداشتی ها بسیار بیش از این باشد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات و حتی برخی از علمای بلندپایه شیعه خواستار پایان بدرفتاری با زندانیان و آزادی فوری همه آنها شده اند، درخواستی تاکنون بی جواب مانده است.

منبع:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090726_si_ir88_victims_javadifar.shtml

نماینده مجلس ایران: احمدی نژاد بررسی دقیقی از وضعیت امنیتی کشور ندارد

وزیر اطلاعات ایران با فرمان محمود احمدی نژاد از سمت خود عزل شد

پرویز سروری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران عزل وزیر اطلاعات این کشور توسط محمود احمدی نژاد را "ناشی از عدم اطلاع دقیق رئیس جمهوری از وضعیت امنیتی کشور" خوانده است.

آقای سروری به خبرگزاری مهر گفته است: اقدام به برکناری غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات، اقدامی نسنجیده بود زیرا ۸ روز بیشتر به پایان عمر دولت نهم باقی نمانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته که "ما سندی در دست نداریم ولی آنگونه که شنیده ایم ظاهرا عزل وزیر اطلاعات به دلیل مخالفت عده ای از وزیران در تاخیر در برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهور، پاسخ دیرهنگام احمدی نژاد به نامه رهبر ایران ، مخالفت با اداره کابینه توسط آقای مشایی و انتخاب او به سمت مسئول دفتر آقای احمدی نژاد بوده است."

محمود احمدی نژاد، در واپسین روزهای عمر کابینه نهم جمهوری اسلامی، روز یکشنبه چهارم امرداد، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات این کشور را از کار برکنار کرد.

تاکنون ۱۱ وزیر کابینه نهم تغیییر کرده اند. ۱۰ نفر از وزرا یا استعفا کردند و یا از سوی آقای احمدی نژاد عزل شدند؛ یکی (علی کردان، وزیر سابق کشور) پس از استیضاح از سوی مجلس، موفق به کسب رای اعتماد مجدد نشد و جمال کریمی راد، وزیر سابق دادگستری نیز در تصادف رانندگی درگذشت.

در طول چهار سال گذشته بجز وزیران، تعدادی دیگری از اعضای کابینه از جمله رئیس کل بانک مرکزی (دو بار) رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز توسط آقای احمدی نژاد تغییر کرده اند.

این حجم از عزل و برکناری در طول تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی بی سابقه است.

در میان وزرایی که آقای احمدی نژاد طی چهار سال گذشته عزل کرده، برکناری وزیر اطلاعات ایران واکنش گسترده تری داشته است.

در پی تعلل آقای احمدی نزاد از پذیرش حکم حکومتی آیت الله خامنه ای در برکناری اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی ریاست جمهوری، برخی از رسانه های ایران گزارش دادند که در جریان جلسه هیات دولت میان آقای احمدی نژاد و برخی از اعضای کابینه اش از جمله وزیر معزول اطلاعات، درگیری لفظی صورت گرفته بود.

منبع:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090727_mg_react_ahmadinejad_ezhehie.shtml

Sunday, July 26, 2009

جمعه دوم مرداد 88، زهرا رهنورد از برادرش می گوید

پیام شدیداللحن آیت‌الله علی‌محمد دستغیب در پاسخ به بیانیه منتسب به اکثریت خبرگان

7:41 عصر یک‌شنبه، 4 مرداد 1388

هاشمی وقتی جانشین امام را تعیین کرد خلاف نگفت، امروز خلاف می‌گوید؟

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از مراجع بنام شیراز و از اعضای خانواده‌ی روحانی دستغیب، با صدور پیامی شدیداللحن به نامه‌ی منتسب به اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد و از آنها خواست عذرخواهی کنند و به خواست ملت برگردند.ا

به گزارش «موج سبز آزادی» متن کامل پیام آیت‌الله دستغیب به نقل از سایت ایشان در ادامه می‌آید:ا


بيانيه‏اى را مشاهده كردم كه جمعى از نمايندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر كرده‏اند. اينجانب به عنوان يكى از اعضای خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى‏كنم: مى‏فرماييد چهل ميليون نفر در انتخابات شركت كردند. اما سؤال اينجا است كه سخن اكثريت ايشان اين است كه رأى ما كجا رفت؟ اگر شما به اين خواسته آنها احترام مى‏گذاشتيد و اهميت مى‏داديد كه الان هم دير نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد بازشمارى مى‏كرديد، بر شما معلوم مى‏شد كه خواست آنها غير عقلايى نبوده.ا


بعضى افراد فكر مى‏كنند كه دفاع از خطبه روز جمعه 26/4/88 آيةاللَّه هاشمى دفاع از شخص هاشمى و مقابله با مخالفين هاشمى است، در صورتي كه هر شخص فهيم اين خطبه را تقدير مى‏كند و نقطه قوّت جهت استمرار جمهورى اسلامى ايران مى‏داند، چون مطالب جناب آقاى هاشمى همان مطالبات مردم است كه امام امت‏(رحمه الله) براى آنها احترام قائل بود


شما آية اللَّه هاشمى رفسنجانى را نصيحت كرديد، اما ظاهراً فراموش كرده‏ايد كه بعد از فوت امام امت (رحمه الله) بدون فوت وقت و با وجود حضرات آيات صافى گلپايگانى و اردبيلى و مشكينى و امينى و ديگر بزرگان از علما، ايشان براى حفظ نظام همه توان خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان را آماده كرد كه به حضرت آيةاللَّه خامنه‏اى رأى بدهند، با آن حساسيت زمانى كه يقيناً مكتوب است، آنگاه كسى نگفت خلاف نظام سخن مى‏گويد و خلاف نظام عمل مى‏كند، موجب تفرقه شده، اما اكنون كه حقايقى بر خلاف ميل شما مى‏گويد و بر همه شما خوب واضح است كه حقيقت چيست، حالت اعتراض داريد. اين انصاف است؟ پس غرض از اين بيانيه حفظ نظام نيست.


شما توصيه به اخلاق مى‏كنيد. خوب بود از آن همه خلاف شرع‏ها كه در مناظره تلویزيونى روى داد، نهى مى‏كرديد، و خوب بود شما به شكنجه‏هاى نامشروع در زندانها كه هر روز جسدهايى تحويل داده مى‏شود، اعتراض مى‏كرديد. مطمئن باشيد كه مردم اگر با آنها به صداقت رفتار شود، همه مخلص علما و روحانيون صادق هستند. شما را به خدا، هنوز هم دير نشده، در عوض اينهمه تهمت‏ها، سركوبها، نسبت ارتداد دادن، ضد ولايت فقيه خواندن، نسبت به عمال خارجى دادن و متهم كردن افراد به دستور گرفتن از خارج و براندازى نظام و هر شخصيت و يا جمعيتى را به نحوى از اطراف خودتان دور كردن؛ بياييد در عوض اين كارها، دست مهر و محبت به سر مردم بكشيد، زنداني‌ها را آزاد كنيد، عذرخواهى كنيد، با آزادى آنها به خواست اكثريت گوش دهيد. ببينيد چقدر لذت مى‏بريد از دوستى، از محبت واقعى، از رحمت خداوند.

ضمناً قابل توجه اينكه بيان مى‏شود اعترافاتي در زندان صورت گرفته به عنوان مدرك جرم، بايد گفته شود كه هيچ مرجعى چنين فتوايى جهت صحت چنين اعترافاتى نمى‏تواند بدهد. لذا از نظر شرعى و قانونى مدرك نمى‏باشد.

اللّهمّ اجعل عواقب امورنا خيراً

سيد على محمّد دستغيب

4/5/88


نامه موسوی، کروبی و خاتمی به مراجع: سکوت نکنید

میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی

شماری از چهره های سیاسی و دانشگاهی از جمله محمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی با ارسال نامه ای سرگشاده به مراجع شیعه از آنان خواسته اند که در برابر شرایط پس از انتخابات ایران و برخورد قهرآمیز با اعتراض های مردمی به بازداشت های گسترده و «اعترافگیری» و «شکنجه» سکوت نکنند.

در این نامه با اشاره با موج وسیع دستگیری ها شهروندان معترض به نتایج انتخابات و «فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی»، «اساتید دانشگاه ها»، «فعالان سیاسی»، «روزنامه نگاران» و دیگر اقشار جامعه آمده است: «برخوردهای خشونت بار و استفاده از شیوه های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستم شاهی است و بسیاری از امضاکنندگان این نامه در آن زمان خود بارها قربانی آن بوده اند، به هیچ روی زیبنده نظام و کشوری که داعیه برپایی قسط و عدل دارد نبوده و نخواهد بود و چهره جمهوری اسلامی را در روح و جان هر ایرانی و نیز انظار جهانیان تیره و تار خواهد کرد.»

نویسندگان نامه همچنین با انتقاد از رسانه های دولتی و به ویژه صدا وسیما «درپخش اعتراف های نمایشی» می نویسد: «اسفبارتر اینکه دستگاه های امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه های خیال پردازانه و سراپا اشتباه خود برای معرفی فعالان بعنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند و از همین رو به شیوه های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی اعترافگیری توسل جسته اند.»

در بخشی دیگری امضا کنندگان این نامه به بازداشت شدگان و مفقودان انتخاباتی پرداخته و از مراجع شیعه خواسته اند که به مسئولان جمهوری اسلامی از این بابت تذکر دهند.

این نامه می افزاید: «این روزها خانواده های نگران و بی اطلاع از وضعیت عزیزانشان که تنها جرمشان مشارکت فعال در ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی بوده، در مراجعات مکرر به مراجع قانونی با درهای بسته روبرو می شوند. دستگاه های ابداع توطئه، اینک کار را بجایی رسانده اند که عضویت در ستادهای تبلیغاتی را جرمی نابخشودنی می نمایانند و این در حالی است که بارها در بیانات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و مسئولان بلندپایه نظام اینگونه فعالیت ها مورد تأیید و تشویق قرار گرفته است.»

نویسندگان این نامه سپس به اعمال «شکنجه» در بازداشتگاه ها و زندان های جمهوری اسلامی پرداخته و می نویسند: «براستی اعمال شکنجه های مکرر در مورد کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه پذیر است؟ و چگونه می توان با سکوت در قبال این همه خشونت و سبعیت، داد از رحمانی بودن نظامی سرداد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است؟ این روزها دریافت اخبار نگران کننده درباره سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت شدگان، بر دامنه نگرانی ها افزوده است. اصل زیربنایی برائت و پرهیز از پیش داوری (لیس من العدل القضاء علی الثقه بالظن) به آسانی نادیده گرفته می شود و پایمال شدن حقوق مصرح در قانون اساسی و قوانین عادی به رویه جاریه تبدیل شده و البته نتیجه ای جز توسعه بی اعتمادی و فاصله گرفتن مردم از حاکمیت در پی نخواهد داشت.»

در این نامه که به امضای بیش از ۶۵ نفر رسیده است، تصریح شده است که «تنها راه برون رفت از این وضعیت، اقدام قاطع و شفاف نسبت به توقف فرایند امنیتی ساختن فضای پس از انتخابات، کوتاه کردن دست عوامل غیرمسئول، آزادی تمامی بازداشت شدگان و بازگرداندن روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی است.»

نویسندگان نامه در پایان می نویسند: «اتخاذ شیوه های قانون گریزانه را به دستگاه های ذیربط خاطرنشان ساخته و آنان را نسبت به اشاعه بیدادگری در نظام جمهوری اسلامی برحذر دارید. این همه، در پرتو کلام امام عدالت که «فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاه، و لا تصلح الولاه الا باستقامه الرعیه» عرض شد و خداوند سبحان را شاهد و گواه می گیریم که جز اصلاح امور این کشور و ملت به چیز دیگری نمی اندیشیم.»

طومار دو کیلومتری در پاریس در حمایت از موج سبز













25 ژوئن

کلیپ کشته شدن ندا

با خواهرم چه کردید؟


ندا و همه شهیدان را زنده خواهیم نگه داشت