Monday, July 27, 2009

'مرگ امیر جوادی فر یکی دیگر از بازداشتی های 18 تیر'

محسن روح الامینی

پیکر محسین روح الامینی از بازداشتی های 18 تیر دو روز پیشتر تحویل خانواده اش شده بود

روزنامه اعتماد چاپ تهران گزارش داده است که امیر جوادی فر که در جریان اعتراضات روز 18 تیر دستگیر شده بود در زندان جان باخته است.

این روزنامه اصلاح طلب روز یکشنبه نوشت که مقام ها به خانواده امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین، اطلاع داده بودند که پیکر او را ساعت نه صبح روز یکشنبه تحویل بگیرند.

به گزارش روزنامه "سرمایه" چاپ تهران جسد اکنون تحویل خانواده وی شده و قرار است صبح دوشنبه در بهشت زهرا دفن شود.

به گزارش "اعتماد" آقای جوادی فر روز 18 تیر به علت شکستگی بینی و دست به بیمارستان منتقل شد و بعد از دریافت معالجات اولیه دستگیر و زندانی شد. اما جزئیات درباره علت مرگ او نیز همچون بسیاری دیگر از قربانیان خشونت های اخیر در دست نیست.

دو روز پیشتر پیکر یکی دیگر از کسانی که در زندان جان باخته است تحویل خانواده او شد.

محسن روح الامینی، 25 ساله و فرزند عبدالحسین روح الامینی - که در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران از مشاوران محسن رضایی بود - در اعتراضات 18 تیر در تهران بازداشت شده بود.

تظاهرات 18 تیر امسال به مناسبت دهمین سالگرد سرکوب جنبش دانشجویی سال 1378 در اطراف دانشگاه تهران برگزار شد که نیروهای امنیتی با برخورد مانع از برگزاری مسالمت آمیز آن شدند.

با انتشار تدریجی خبر درگذشت برخی از کسانی که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ایران دستگیر شده بودند نگرانی ها در مورد سرنوشت سایر بازداشتی ها به شدت بالا گرفته و حتی از سوی برخی چهره های محافظه کار حامی دولت نیز مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که "نگران سرنوشت سایر زندانیان هستیم" و اینکه "کلیه موارد اینچنینی، مانند بازداشت ها و مرگ افراد به طور جدی پیگیری می شود."

قبلا 20 نماینده اصلاح طلب مجلس از وزیر اطلاعات خواسته بودند در مورد اتهامات بازداشت شدگان توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش روزنامه "اعتماد" قرار است هفت نماينده مجلس صبح دوشنبه در بازدید از زندان اوين و زندان شهيد رجايی کرج، بررسی وضعيت جسمی بازداشت شدگان سياسی و مطبوعاتی را آغاز کنند.

حمید رضا کاتوزیان دیگر نماینده مجلس از تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است: "مردم زنگ می زنند و به ما شکایت می کنند و می پرسند چرا فورا نسبت به مرگ جوانان و تظاهرکنندگان اقدام نمی شود."

وی تاکید کرد که پیکر محسن روح الامینی در حالی تحویل داده شده که "مضروب" بوده و افزود "مقام ها باید پاسخگو باشند."

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که محمود احمدی نژاد با اکثریت 63 درصدی برنده آن اعلام شد، صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و دولت را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

آمارهای رسمی از مرگ حداقل 20 نفر و بازداشت صدها نفر حکایت دارد اما گروه های حقوق بشر و معترضان نگرانند شمار کشته ها و بازداشتی ها بسیار بیش از این باشد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات و حتی برخی از علمای بلندپایه شیعه خواستار پایان بدرفتاری با زندانیان و آزادی فوری همه آنها شده اند، درخواستی تاکنون بی جواب مانده است.

منبع:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090726_si_ir88_victims_javadifar.shtml

No comments:

Post a Comment