Wednesday, August 19, 2009

آیت‌الله شبیری زنجانی از فرط ناراحتی وقایع اخیر به گریه افتاده است



در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی؛
آیت‌الله شبیری زنجانی از فرط ناراحتی وقایع اخیر به گریه افتاده است

در جریان دیدار آیات عظام شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی، ایشان نسبت به کشتار معترضین ابراز نگرانی کرده و از فرط ناراحتی به گریه افتاده است.

همزمان با انتشار خبر دیدار گروهی علما به رهبر و سخنرانی تاریخی آیت‌الله صانعی علیه دولت ، گزارش‌هایی که از قم می‌رسد حاکی از تداوم تحرکات و رایزنی‌های علما و مراجع برای مقابله با ترک‌تازی های دولت است.

منابع موثق خبر می‌دهند که در جریان دیدار ماه گذشته آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید برجسته حوزه علمیه قم، با آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی، آقای شبیری زنجانی نسبت به کشتار معترضین ابراز نگرانی شدید کرده و از فرط ناراحتی به گریه افتاده است.

بر اساس این گزارش، این مرجع تقلید که از ناراضی‌ترین فقهای شیعه نسبت به وقایع اخیر بوده، همچنین مدتی قبل نیز در اقامتگاه تابستانی آیت‌الله العظمی منتظری در روستای خاوه قم درباره وقایع اخیر با وی رایزنی کرد.

گزارش خبرنگار موج سبز آزادی حاکی است، آیت‌الله شبیری زنجانی که استاد آیت‌الله خامنه ای و فرزندان او بوده، در برخی مقاطع حساس و بحرانی نقش مهمی در تعدیل اوضاع ایفا کرده است.

وی از جمله در جریان حصر پنج ساله آیت‌الله العظمی منتظری، تلاش فراوانی برای آزادی این فقیه بزرگ انجام داد و نامه اثرگذاری به رهبر نوشت. همچنین وی از نخستین علمایی بود که پس از رفع حصر آیت‌الله العظمی منتظری به دیدار وی شتافت.

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی که در جریان وقایع پس ازانتخابات نیز رایزنی‌های گسترده‌ای را در جهت جلوگیری از برخوردهای خونین با مردم آغاز کرد، با وجود آنکه از پرورش‌یافتگان حوزه علمیه قم بوده است، همانند بزرگان نجف اعتقادی به اختیارات وسیع حکومتی فقها ندارد و در علم رجال نیز از سرآمدان فقهای شیعه است.

وی دو سال پیش نیز که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاطر درج برخی خاطراتش از سوی روزنامه کیهان و حامیان دولت مورد حمله شدید قرار گرفته بود، به حمایت از وی برخاست و خاطره‌نویسی وی را مورد تمجید قرار داد.

گزارش خبرنگار موج سبز آزادی در قم همچنین حاکی است، در تحولی دیگر، پس از آنکه آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد از فقها و حقوقدانان برجسته کشور و از مدیران عالی‌رتبه قضایی دوران امام در نامه تندی خطای به آیت‌الله هاشمی شاهرودی تلویحاً از نارضایتی آیت‌الله العظمی سیستانی نسبت به محاکمات نمایشی اخیر خبر داد و از قول زعیم حوزه نجف نوشت که «این دادگاه، ننگ قضای اسلامی است»، داماد و نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله سیستانی در ایران (حجت‌الاسلام جواد شهرستانی) نیز در روزهای اخیر با عبدالله نوری و غلامحسین کرباسچی دیدار و درباره اوضاع کشور رایزنی کرده است.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله سیستانی پیش از این نیز در دیدار با یکی از علمای بزرگ قم از عملکرد سیستم قضایی ایران در جریان دادگاه کرباسچی و نیز صدور حکم اعدام دکتر آقاجری انتقاد کرده بود.


No comments:

Post a Comment