Wednesday, September 2, 2009

پیام غیررسمی رهبری درباره رای،سوژه داغ مجلس

مطهری تاکیدکرد:به این حرفها که گفته می شود رهبری گفته اند به فلانی رای‌دهید یا ندهید توجه نکنید. مگر اینکه صدایشان را بشنویم یا نوشته ایشان را ببینیم.این سخنان با واکنش نوروزی مواجه شدکه گفت:نیازی به نوشته رهبری نیست.از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن.

در حالی که پس از 3 روز نطقهای رییس دولت دهم، وزرای پیشنهادی و موافقان و مخالفان آنها به احتمال زیاد در پایان وقت امروز درباره رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا از نمایندگان مجلس رای گرفته می‌شود، پیام غیررسمی رهبری به مجلس و توصیه ایشان به رای اعتماد، سوژه امروز در مجلس است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، اولین ظهور این پیام در سخنان دکتر علی مطهری بود که در موافقت با وزارت کامران دانشجو سخن می‌گفت.

وی تاکید کرد: به این حرفهایی که گفته می شود رهبری گفته اند به فلانی رای بدهید یا ندهید توجه نکنید. چون فلسفه وجودی مجلس را از بین می برد. البته مگر اینکه صدایشان را بشنویم یا دست نوشته ایشان را ببینیم.

این سخنان با واکنش نوروزی، یکی دیگر از ناطقان موافق دانشجو مواجه شدکه گفت: ما نیازی به نوشته رهبری نداریم. از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن.

ادامه این بحث و گفتها منجر به تذکر حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز مواجه شد که گفت: باید در باره شایعه نقل قول ها از رهبری واکنش نشان داد.

وی در قالب تذکر آیین نامه ای افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند كه من اگر چیزی را لازم بدانم به صراحت اعلام می‌كنم، رهبری نیاز به سخنگو ندارد. ایشان فرموده اند که " اگر هم نظری داشته باشم كه لازم ندانم آن را اعلام كنم برای شما حجت نیست، شما در انجام وظایف خودتان باید به حجت دست پیدا كنید.".

مصباحی مقدم با اشاره به این شایعات گفت: گویا ما اینجا بیهوده بررسی می‌کنیم و وقت خود را درباره بررسی و موافقت و مخالفت تلف می‌کنیم. نمایندگان محترم كه در بحث مخالف و موافق بررسی‌های زیادی را برای سوابق علمی و مدیریتی و كارآمدی كاندیداهای وزارتخانه‌ها انجام می‌دهند که این امر برای دست یافتن به حجت در رای دادن به آنهاست. برای اینكه برای رسانه‌ها خوراك تهیه نكرده باشیم نباید از شان مجلس كوتاه بیاییم.

البته لاریجانی در پاسخ به نماینده تهران گفت: تذكر شما ربطی به اداره مجلس نداشت و وارد نمی‌دانم.

برخی از خبرنگاران حاضر در مجلس تغییر رفتار علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسات دیروز و امروز را محسوس ارزیابی می کنند.

به گفته این خبرنگاران برخلاف روز اول و دوم بررسی دولت دهم که رییس مجلس سعی داشت به صورت مشخص به نفع یا ضرر دولت دهم سخن نگوید، وی در جلسه دیروز و امروز بررسی رای اعتماد به صورت محسوس به دفاع از دولت دهم و نمایندگان حامی دولت می پردازد.

لاریجانی در جلسه دیروز ضمن رد شایعات پرداخت کمک صدمیلیونی به نمایندگان جهت تجهیز مساجد، با انتقاد از سخنان مخالف وزیر راه، از رایزنی نمایندگان با بهبهانی جهت دریافت بودجه برای پروژه های محلی هنگام رای اعتماد دفاع کرد و در جلسه امروز نیز به تایید صریح مدرک کامران دانشجو پرداخت.

ادعای موافقت رهبری با کردان
موضوع پیام غیررسمی رهبرانقلاب به مجلس درباره توصیه به رای دادن به برخی وزرا برای بار نخست نیست که در دولت دکتر احمدی نژاد مطرح می شود.

در جریان رای اعتماد عوضعلی کردان نیز دکتر احمدی نژاد در سخنان خود در مجلس از موافقت رهبرانقلاب با وزارت کشور کردان خبر داد و این سخنان اگرچه موجب شد کردان در رقابتی نزدیک موفق به تصاحب صندلی وزارت کشور شود، اما سرمقاله روز بعد کیهان که احمدی نژاد را متهم به تحریف نظر رهبری کرده بود موجب بروز جنجال در مجلس شد و برخی نمایندگان خواستار تکرار رای گیری برای کردان شدند.چرا که به گفته زاکانی، نماینده تهران: «جمعی از نمایندگان به خود من مراجعه کرده اند و قسم جلاله خورده اند که رای موافق آنها به علی کردان به خاطر اظهارات نقل شده از سوی رئیس جمهوری و کردان به نقل از رهبر معظم انقلاب و وزیر اطلاعات بوده است.»

شریعتمداری نوشته بود رهبری اظهار موافقت با کردان ننموده اند اما مخالفت نیز نکرده اند، دفتر رهبرانقلاب بلافاصله با انتشار اطلاعیه ای ضمن تبرئه کردن احمدی نژاد از اتهام تحریف، ناخشنودی خود را از علنی شدن مذاکرات محرمانه احمدی نژاد با رهبری اعلام اما تاکید کرد که رهبری موافقتی با کردان نداشته اند و عملا خبرکیهان را تایید کرد.

یکی از وزرای پیشنهادی احمدی‌نژاد دست نوشته‌ای را به نمایندگان ارائه داده و مدعی شده که رهبری خواستار ارائه رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی شده‌اند.

یکی از نمایندگان مجلس که می‌گوید این دست‌خط را دیده بود به خبرآنلاین گفت: وزیر مربوطه این یادداشت را به برخی نمایندگان ارائه داده و خواسته است تا نظر رهبری را با دیگر نمایندگان در میان بگذارند.

به گفته وی، از صبح امروز برخی نمایندگان که تحت تاثیر این یادداشت قرار گرفته‌اند در حال رایزنی با دیگر نمایندگان هستند و درباره صحت و سقم این پیام گفت وگو می‌کنند.

در حالی که این شایعه از سوی برخی نمایندگان حامی دولت دهان به دهان منتقل می‌شود، این نماینده گفت که چهره‌هایی همچون علی‌اصغر زارعی مخالف هزینه کردن از جایگاه رهبری و گسترش این شایعه در مجلس هستند. به همین دلیل اختلاف نظرهایی میان نمایندگان حامی دولت به ‌وجود آمده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با تایید این خبر افزود: هنوز درباره صحت این پیام شبهاتی در مجلس است. برخی آن را توصیه می‌دانند و برخی از آن به دستور تعبیر می‌کنند.

به گفته وی این نوشته چه دستور باشد و چه توصیه، تاثیر خود را در مجلس و رای نمایندگان خواهد داشت.

محمدرضا تابش نیز در واکنش به انتشار این شایعات در مجلس تاکید کرد که اگر دستور رسمی از رهبری خطاب به نمایندگان ارائه شده باشد باید از طریق رئیس مجلس به نمایندگان ابلاغ شود.

بر این اساس یکی دیگر از اعضای فراکسیون خط امام، گفت: جمعی از نمایندگان با مراجعه به علی لاریجانی از او خواسته‌اند تا طی تماسی با دفتر رهبری صحت و سقم این شایعه را جویا شود تا همچون ارائه رای اعتماد به علی کردان، از جایگاه رهبری هزینه نشود.

گفتنی است در جلسه امروز علی مطهری در پایان سخنان خود به این شایعات اشاره کرده و خواستار دقت نمایندگان در ارائه آرائشان شد. غلامرضا مصباحی‌مقدم هم با تاکید بر اینکه هیچ پیام رسمی‌ای از سوی دفتر رهبری به مجلس نرسیده است، طی تذکری خواستار جلوگیری از انتشار این شایعات شد.

یکی از نمایندگان هم به دیداری از سوی برخی نمایندگان با رهبری در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در این دیدار رهبری به نمایندگان گفته‌اند که اگر خودشان به تصمیم درباره وزیری رسیده و به یقین دست یافتند به آن عمل کنند اما اگر یقین حاصل نشد به رئیس جمهور اعتماد کرده و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد دهند. او که می‌گفت نظر رهبری درباره وزرای زن هم مخالف نبوده و تنها توصیه کرده‌اند که موافقت علما نیز برای این منظور جلب شود، ادامه داد: آنچه ما از آن جلسه با رهبری شنیدیم با آنچه امروز در مجلس شایع شده است، بسیار متفاوت است.


تابناک: وزرای ضعیف به نقل قول از رهبری پناه می‌برند
در همین حال سایت «تابناک» نوشت: از روز گذشته که مجلس کار بررسی و شنیدن سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزرای پیشنهادی را آغاز کرده است، استفاده از نام رهبری انقلاب در قالب نقل قول، استناد به فرمایش‌ها و یا منتسب کردن برنامه‌ها به خواسته‌ها و دغدغه‌های رهبری از سوی وزرای پیشنهادی به شکل غیر معمول و چشمگیری نسبت به دولت نهم افزایش یافته است و این موضوع در میان نمایندگانی که مخالفان جدی‌تری دارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

بر همین اساس در میان سخنان هفت وزیر پیشنهادی که مخالفانی در مجلس داشتند، بیش از 44 بار از رهبری در سخنانشان نام برده شد که بالغ بر 70 درصد آن هیچ ارتباطی در استناد موضوعی یا راهبردی به سخنان ایشان نداشت.

البته جالبتر اینجاست که هرچقدر میزان مخالفت شدیدتر بوده، میزان استفاده وزرای مربوطه نیز از نام و یا کلام رهبری نظام بیشتر شده است.

برای نمونه، حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر پیشنهادی اطلاعات، ده بار؛ عباسی، وزیر پیشنهادی تعاون، یازده بار و خانم سوسن کشاورز که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است، هشت بار در سخنان خود این موضوع را تکرار کرده‌اند.

این سایت می‌نویسد: بهتر است وزرای پیشنهادی، به جای استفاده پیاپی از این موضوع، در پی تدوین برنامه‌ها با استناد به دغدغه‌ها و ابلاغیه‌های رهبری در آن حوزه باشند تا از شبهه پناه گرفتن پشت نام ولایت برای گرفتن رأی اجتناب شود و معانی دیگری به اذهان عمومی متبادر نشود.


http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=11737

No comments:

Post a Comment